Πέμπτη 26 Ιουλίου 2012

Συγκοινωνίες Παρισιού

Έγραφα χθες για το μετρό, ας δούμε σήμερα και τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς του Παρισιού. Το σημερινό Παρίσι λοιπόν διαθέτει εκτός απ' το μετρό και προαστιακό σιδηρόδρομο. Δεν ξέρω πότε ξεκίνησε, αλλά σήμερα υπάρχουν τρεις βασικές γραμμές (A, B, C) με αρκετές διακλαδώσεις προς τις απολήξεις τους. Το σήμα τους κοινό (ακόμα;), σε μαύρο φόντο, ένας κύκλος με γραμμένο μέσα RER.
Τα βαγόνια δίπατα (σε δυο γραμμές που μπήκα) και άνετα (όχι ότι δεν γεμίζουνε, οι άδειες θέσεις είναι συμπτωματικές, γιατί τράβηξα τη φωτογραφία στο κατέβασμα σε σταθμό).
Για να συμπληρωθεί δε το παζλ των συγκοινωνιών το Παρίσι αποκτά και τραμ. Και μιας κι είναι καινούριο μέσο, είναι σε εξαιρετική κατάσταση. Για όλα τα μέσα υπάρχουν δυο ειδών εισιτήρια (μάλλον ακριβά): τα ηλεκτρονικά, που δεν χρειάζεται να τα βγάλεις απ' το πορτοφόλι σου για να τα διαβάσουν τα μηχανήματα με τη μοβ περιοχή που υπάρχουν δίπλα στις πόρτες (ή μπαίνοντας στο μετρό) και διακρίνονται στη φωτογραφία ή χαρτάκια (με μαγνητική ταινία στο πίσω μέρος) που περνάνε στα κατάλληλα μηχανήματα (διακρίνεται ένα στο βάθος, αλλά μάλλον μόνο αν το ξέρεις).
Προφανώς, βέβαια, υπάρχουν και λεωφορεία. Είναι τόσο αυτονόητο μιας και είναι η βάση τρων συγκοινωνιών στην οποιαδήποτε πόλη (η βάση όχι για το σχεδιασμό του πώς θα κινηθούν οι συγκοινωνίες, εκεί ο ρόλος τους είναι μάλλον συμπληρωματικός, αλλά η βάση μιας και δεν ξέρω πόλη με συγκοινωνία χωρίς λεωφορεία ενώ ξέρω πολλές μόνο με αυτά). Στις στάσεις υπάρχει μπόλικη πληροφόρηση, ποιες γραμμές περνάνε, σε πόση ώρα έρχονται τα δυο επόμενα λεωφορεία της κάθε γραμμής, αν μπορούν να εξυπηρετηθούν απ' αυτά τα άτομα με ειδικές ανάγκες).
Στη στάση υπάρχει και γενικότερη πληροφόρηση όταν υπάρχει στέγαστρο, αν δεν υπάρχει είναι όλα συμπυκνωμένα στη κολόνα που στηρίζει το σήμα. Κι είναι τόσο διακριτική η κολόνα αυτή που είναι πολύ δύσκολο να την διακρίνεις στο δρόμο, μέχρι να πέσεις πάνω της.
Να κι ένα λεωφορείο εξωτερικά καθώς κι η μούρη ενός τρένου του προαστιακού.
Τι δουλειά έχουν αυτά με τα μέσα συγκοινωνιών; Μα σε σταθμούς τα είδα. Ειδικό δοχείο για χρησιμοποιημένες σύριγγες είναι το πρώτο και αυτόματος πωλητής προφυλακτικών το δεύτερο. Σε άλλα μέρη τα είχα συναντήσει σε τουαλέτες κι όχι να βρίσκονται έτσι δημόσια.
Τα λεωφορεία (όχι όλα είπαμε, αλλά η νέα τάση είναι αυτή) είναι ειδικά εξοπλισμένα για να εξυπηρετούν άτομα με κινητικά προβλήματα. Έτσι έχουν χώρο μέσα για να μπει ένα καρότσι (ή δύο) αλλά και ειδική ράμπα για επιβίβαση και αποβίβαση. Όταν υπάρχει καρότσι στη στάση ή όταν πατηθεί το ειδικό κουμπί από μέσα, ο οδηγός ενεργοποιεί τη διαδικασία που βγάζει τη ράμπα κάτω από την πόρτα, βγαίνει το καρότσι,
τη μαζεύει και φεύγει. Και για κλείσιμο μια μοντέρνα στάση. Όχι πως είδα και πολλές αλλά έχει ένα στιλ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου