Τρίτη 12 Ιουλίου 2011

Ντόναουβερτ, η Πόλη

Άποψη του καινούριου δημαρχείου. Τίποτα το ιδιαίτερο θα έλεγα, εκτός απ' τις καμπάνες που δίνουν συναυλία δυο φορές τη μέρα.
Το Ντόναουβερτ ανήκει στην περιοχή της Βαυαρίας που στα Ελληνικά αποδίδεται ως Σουηβία, αλλά που δύσκολα μπορεί να το βρει κάποιος έτσι, στα Γερμανικά είναι Σβάμπεν (Schwaben) και οι Έλληνες της Γερμανίας τους κατοίκους τους λένε Σβάμπηδες. Η περιοχή τους επεκτείνεται και στο γειτονικό κρατίδιο της Βάδης Βυρτεμβέργης, έτσι μικρή σχέση καταγωγής έχουν με τους Βαυαρούς. Ίσα ίσα, έχουν τα δικά τους χαρακτηριστικά, τα δικά τους φαγητά. Να αναφέρω επί τη ευκαιρία ότι το κρατίδιο της Βαυαρίας περιλαμβάνει την καθεαυτό Βαυαρία (χωρισμένη σε 2 διοικητικές ενότητες αλλά δεν έχει σημασία) την Φρανκονία (στο βόρειο κομμάτι, εκεί που είναι η Νυρεμβέργη) και τμήμα της Σουηβίας (στα δυτικά με πρωτεύουσα το Άουγκσμπουργκ). Υπάρχει και το Άνω Παλατινάτο ως διοικητική υποδιαίρεση.

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011

Ντόναουβερτ, τα Ποτάμια

Το Ντόναουβερτ (Donauwörth) είναι μια μικρή (για τα Γερμανικά δεδομένα) πόλη 20 χιλιάδων κατοίκων περίπου. Είναι κτισμένη στη συμβολή του Δούναβη με τον παραπόταμό του Βέρνιτς (Wörnitz - κι άλλοι παραπόταμοι συμβάλουν στην ευρύτερη περιοχή, αλλά μιλάμε για τον πιο σημαντικό). Βρίσκεται εκεί πολλούς αιώνες τώρα (υπάρχουν σημάδια απ' το 500 περίπου, πολύ παλιά για τα δεδομένα της Γερμανίας) και μιας και είναι μικρή και άσημη (τρόπος του λέγειν αφού εδώ έχουν διαδραματιστεί αρκετά ιστορικά γεγονότα) μάλλον δεν πρέπει να την πείραξαν ιδιαίτερα οι βομβαρδισμοί του Β' παγκοσμίου πολέμου. Είναι χτισμένη πάνω στη λεγόμενη "Ρομαντική Οδό" αλλά δεν ήταν αυτός ο λόγος που μου κίνησε την περιέργεια να την επισκεφθώ. Πέρυσι τέτοια εποχή το τρένο της επιστροφής δεν πέρναγε απ' την Ουλμ αλλά έκανε παράκαμψη και περνάγαμε απ' το Ντόναουβερτ και φτάναμε από βόρεια στο Άουγκσμπουργκ. Δεν έκανε στάση, απλά έβλεπα απ' το παράθυρο το σταθμό (που είναι τεράστιος για μια τόσο μικρή πόλη) και τον Δούναβη. Επί ένα μήνα περίπου, κάθε μέρα από εδώ, ε, κάποια στιγμή είπα πως πρέπει να φτάσω και μέχρις εδώ να δω την πόλη από κοντά.

Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

Κόχερλμπαλ

Τι είναι πάλι ετούτο; Κόχερλμπαλ (Kocherlball); Για τους μη γνωρίζοντες "Ball" εκτός από το προφανές, μπάλα, είναι και ο χορός. Μπάλος είναι, ας πούμε, ένας γνωστός χορός στην Ελλάδα. Γιατί λέγεται έτσι; Μάλλον ήρθε από έξω και συνδυάστηκε με προϋπάρχοντα χορό κι ονομάστηκε έτσι. Και το μπαλάρω είναι γνωστό σε μερικά μέρη με την έννοια του χορεύω, αλλά και στο Διδυμότειχο όταν ήμουνα έμαθα πως τις απόκριες σε διάφορα κέντρα διοργανωνόταν ένας "μπαλνταφάς" που από τότε το ανέλυσα σε "μπαλ ντ' ανφάν" (γαλλικά δηλ. bal d' enfants) χορός για τα παιδιά. Και καλά, πολλά είπαμε για το δεύτερο κομμάτι, το μπαλ, αλλά το κόχερ τι είναι; Κόχερ είναι αυτό που βράζει, που μαγειρεύει. Είναι δηλ. ο χορός για τις μαγείρισσες, αλλά και τις υπηρέτριες μαζί. Και πότε έπαιρναν άδεια οι μαγείρισσες να πάνε να χορέψουν; Όταν δεν τις χρειάζονταν, πολύ πρωί. Σε ανάμνηση του χορού που έκαναν λοιπόν κάποτε για να ξεσκάσουν κι αυτές, γίνεται την σημερινή εποχή την τρίτη Κυριακή του Ιούλη ένας χορός στον κινέζικο πύργο του Μονάχου, απ' τις 6 το πρωί μέχρι τις 10.

Σάββατο 9 Ιουλίου 2011

Τόλγουντ 2011

Έγραψα πέρυσι για το Τόλγουντ, το καλοκαιρινό φεστιβάλ του Μονάχου. Να μην επαναλαμβάνομαι. Πήγα και στο φετινό. Παρόμοιο είναι με πέρυσι, αρκετές από τις σκηνές και τους πάγκους έχουν τα ίδια πράγματα. Βέβαια οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν είναι διαφορετικοί κι απ' τους πιο αξιόλογους.
Η οργάνωση και πάλι εξαιρετική, με τα λεωφορεία της και τα υπόλοιπα. Η μόνη διαφορά πως φέτος άρχισε πιο νωρίς (22/6) κι έτσι την άλλη Κυριακή στις 17 τελειώνει...

Παρασκευή 8 Ιουλίου 2011

Έργα Υπόγειου στο Μόναχο!

Έργα για την υπόγεια διέλευση μέσων μεταφοράς δεν κάνουν μόνο η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη. Παρόμοια έργα ξεκίνησαν το προηγούμενο διάστημα και στο Μόναχο. Και το γράφω έτσι περιγραφικά και δεν λέω, ας πούμε, μετρό γιατί από τις υπόγειες αυτές σήραγγες που θα φτιαχτούνε δεν θα περνάει το μετρό αλλά ο προαστιακός. Αν και η διαφοροποίηση είναι λίγο σχετική, αφού και τα δυο μέσα αλλού κινούνται υπόγεια κι αλλού επίγεια, περισσότερο έχει να κάνει με το ότι το μετρό κινείται κυρίως μέσα στην πόλη και με πιο πυκνά δρομολόγια (συνήθως 10λεπτα αλλά και κάποια 5λεπτα ενώ πολύ νωρίς είναι 20λεπτα). Αντίθετα αυτό που αποδίδεται ως προαστιακός και που οι Γερμανοί το λένε S-Bahn (Schnell Bahn - γρήγορο ή σύντομο τρένο) και είναι κομμάτι των Γερμανικών Σιδηροδρόμων (κι όχι των αστικών συγκοινωνιών) και χρησιμοποιεί συνήθως κοινούς σταθμούς με περιφερειακά τρένα ή άλλα μεγάλων αποστάσεων ενώ τα δρομολόγιά του είναι σχετικά αραιά: από 20 λεπτά το πιο λίγο μέχρι μερικές μόνο φορές τη μέρα.

Πέμπτη 7 Ιουλίου 2011

Ολυμπιακοί Αγώνες 2018

Δεν τους πήραμε, δεν τους πήραμε.
Όπως είναι γνωστό στους τακτικούς επισκέπτες του μπλογκ το Μόναχο ήταν ένας απ' τους 3 διεκδικητές για τους χειμερινούς Ολυμπιακούς αγώνες του 2018. Φιλοδοξία του να είναι η πρώτη πόλη που θα έχει διοργανώσει τόσο θερινούς (το 1972) όσο και χειμερινούς αγώνες. Η μεγάλη μέρα της απόφασης ήταν χτες. Από καιρό υπήρχαν μετρητές αντίστροφης μέτρησης για την ώρα της ανακοίνωσης. Επίσης είχαν ετοιμαστεί και οι σχετικές φιέστες, πλην όμως οι "αρμόδιοι" στο μακρινό Ντούρμπαν της Νότιας Αφρικής αποφάσισαν πως οι αγώνες πρέπει να πάνε στην Κορέα.

Το ερώτημά μου είναι: Όπως και στους Ολυμπιακούς της Αθήνας, για τη διοργάνωση είχαν προγραμματιστεί διάφορα μεγάλα έργα (όπως η αναμόρφωση των γραμμών του προαστιακού για την οποία θα τα πούμε μάλλον αύριο). Τώρα; Ποια θα πραγματοποιηθούν και ποια θα μπουν στο χρονοντούλαπο;

Τετάρτη 6 Ιουλίου 2011

Ταξικά Ταξίδια

Τα ταξίδια ήταν πάντα ταξικά για τους ταξιδεύοντες. Οι πρώτοι διδάξαντες, τα καράβια. Τα αρχαία χρόνια ας πούμε, όποιος είχε φράγκα καθόταν στην καρέκλα και ρέμβαζε το ταξίδι με το πλοίο, ενώ όποιος δεν είχε τράβαγε κουπί ή έκανε άλλες δουλειές έχοντας για ανταπόδοση τη δυνατότητα να ταξιδέψει (έστω και με κινδύνους να μην τον αφήσουν όταν έφθαναν στον προορισμό και να συνέχιζαν να τον κρατάνε για να τραβάει κουπί – αλλά σ’ αυτό ούτε και ο «επιβάτης α’ θέσης» ήταν εξασφαλισμένος)!