Πολλές φορές, μιλώντας με φίλους από την Ελλάδα, μου λένε πως είμαι τυχερός που βρίσκομαι εδώ μιας και εδώ, στη Γερμανία υπάρχει ένα οργανωμένο κράτος που αποτελείται από ανθρώπους που είναι δουλευταράδες, τακτικοί, οργανωμένοι, ένα κράτος που σέβεται τον άνθρωπο. Σ’ αντίθεση με την Ελλάδα που είμαστε τεμπέληδες, εκ του προχείρου, βρωμιάρηδες, με το ρουσφέτι και τη λαμογιά να μας έχουν γίνει δεύτερη φύση.
Έχω ξαναναφερθεί στο πόσο όλα αυτά αποτελούν ένα μύθο. Αρκετά δημιουργικό οφείλω να ομολογήσω, αφού στάθηκε η βασική αιτία που ξεκίνησα να γράφω αυτά τα «Γράμματα απ’ τη Γερμανία». Επανέρχομαι γιατί αφενός μεν έχω βαρεθεί ν’ ακούω να επαναλαμβάνεται αυτή η καραμέλα και αφετέρου γιατί πρόσφατα σε ένα βιβλίο που διάβασα, ο συγγραφέας κάνει επισημάνσεις για την «κατάπτωση» της Γερμανίας από πολλά χρόνια πριν.
Δεν ξέρω πώς γίνεται και μας έχουν πείσει ότι μόνο σε μας (απ’ όλη την Ευρώπη) γίνονται κάποια πράγματα και πως γι’ αυτά ευθυνόμαστε εμείς. Από τις πρώτες μέρες παραμονής εδώ αλλά και τώρα μετά από ένα χρόνο η διαπίστωση ότι συμβαίνουν «παντού τα πάντα» έχει εδραιωθεί σε μένα. Κι εδώ οι άνθρωποι πετάνε σκουπίδια στο δρόμο. Ίσως όχι το κουτί απ’ τα τσιγάρα που είναι μεγάλο και φαίνεται, αλλά πιο μικρά σκουπίδια που δεν κάνει μπαμ όταν τα πετάς. Κι αν αυτό δεν γίνεται στον ίδιο βαθμό με την Ελλάδα είναι γιατί η επίβλεψη της εφαρμογής της σχετικής νομοθεσίας δεν γίνεται μόνο από τα όργανα της τάξης αλλά και από το διπλανό σου που θα σε καταγγείλει – ρουφιανέψει. Και αυτό κάποιοι το θαυμάζουν πεπεισμένοι ότι έτσι βοηθούν την κοινωνία να είναι καλύτερη και αποτελεσματικότερη. Μα, το θέμα είναι ο φόβος του προστίμου ή το να γίνεται κάτι συνειδητά; Γι' αυτό και βλέπουμε ότι μόλις βγουν απ' τα σύνορα μεταλλάσσονται κατευθείαν και ενσωματώνονται στου δικούς μας ρυθμούς.
Είναι τόσα τα παραδείγματα που η συγκεκριμένη συμπεριφορά είναι εκ των άνω επιβεβλημένη και όχι θέμα κουλτούρας: π.χ. στο τρένο απαγορεύεται το κάπνισμα (ακόμα και στις αποβάθρες των σταθμών απαγορεύεται). Και το σέβονται. Στις τουαλέτες του τρένου όμως όπου δεν τους βλέπει κάποιος, πάνε και καπνίζουν. Ξέρετε πόσες φορές πήγα να μπω σε μια τουαλέτα και με πήρε η μπόχα; Στα γαλλικά τα τρένα μάλιστα έχουν βρει και ειδική θέση στην οποία να βάζουν τις γόπες! Ενώ σε τρένα που υπάρχει ανιχνευτής καπνού στην τουαλέτα (όχι για τους καπνιστές, βέβαια, αλλά για την περίπτωση που κάτι πάει στραβά) το αποφεύγουν!
Κι εδώ, βέβαια, οι δικαιολογίες έχουν εκ των προτέρων σερβιριστεί: δεν είναι οι ντόπιοι (Γερμανοί, Γάλλοι κλπ κάθε φορά) που τα κάνουν αλλά οι (πολλοί) ξένοι που έχουν έρθει. Και οι εδώ Έλληνες, αν τους καταδείξεις τέτοια συμπεριφορά, αυτό θα σου απαντήσουν, μόνο που αντί για ξένους γενικά (σαν οι ίδιοι να μην είναι ξένοι) συνήθως θα το εντοπίσουν στους Τούρκους! Η λογική του «όλα τα στραβά ψωμιά η πεθερά τα φτιάχνει». Κι υπάρχουν πάρα πολλοί ξένοι εδώ. Περίπου ένας στους τρεις είναι μη γερμανός.
Γίνονται απεργίες εδώ; Αλλοίμονο. Αλλά κάτω, για κάθε απεργία, γίνονται πολλές συζητήσεις όπου διάφοροι «ειδικοί» (πολιτικοί, ηθοποιοί, ή απλοί σελέμπριτις – μαϊντανοί) κάνουν διαπιστώσεις γιατί δεν θα έπρεπε να γίνει καθώς και για τις επιπτώσεις της στο κοινωνικό σύνολο (και συνήθως ξεχνιέται πως για να φτάσει κάποιος να κάνει απεργία, κάτι σοβαρό τρέχει). Οι απεργίες στη Γαλλία έχουν εντυπωσιάσει με τον όγκο τους. Εδώ για τρεις βδομάδες τώρα το μετρό είχε χάσει το ρυθμό του γιατί απεργεργούσαε ένα σωματείο. Ανακοινώθηκαν μεν αλλαγές στα δρομολόγια, μόνο που αυτές δεν τηρούνται. Η ταλαιπωρία συνεχίζεται (μετρό κάθε 20’ και αν) αλλά στην τοπική τηλεόραση δεν έπεσα σε κανένα στρογγυλό τραπέζι για το θέμα. Δεν μιλάμε για το πρόβλημα, άρα αυτό δεν υπάρχει όπως εξαφανίζουμε τα σκουπίδια στο σπίτι βάζοντάς τα κάτω από το χαλί.
Αλλά εκτός από τους μεμονωμένους ανθρώπους παρόμοιες συμπεριφορές γίνονται και από όργανα και θεσμούς. Γιατί, μη γερμανοί ήταν στην εταιρία των λεωφορείων στο Σβανγκάου που πέρναγαν τυπικά στην ώρα τους κι έπαιρναν όσους χώραγαν κάθε φορά και οι άλλοι ας κόψουν το λαιμό τους; Ας περιμένουν μια ώρα (ή και δύο αν δεν είναι τυχεροί). Εξάλλου υπάρχουν και τα ταξί. Πάει και η φημισμένη μέριμνα για τον πολίτη.
Αυτές τις μέρες στο Μόναχο έρχονται από την Ελληνική Βουλή να ψάξουν για τα λαδώματα της Ζήμενς. Τα λαδώματα έγιναν τόσο στη Γερμανία (που κάποιοι τιμωρήθηκαν κι υποτίθεται πως τέλειωσε το θέμα, αυτοί το έκαναν από δική τους πρωτοβουλία και για δικό τους όφελος) όσο και από τη Γερμανία. Γιατί δεν λειτούργησε η τιμιότητα και η αγνότητα στην περίπτωση αυτή;
Ή αυτό που έγινε πρόσφατα με το να πάω, να στηθώ, να μου δώσουν λάθος εισιτήρια και να πρέπει να ξαναστηθώ στην ουρά. Τι να γίνει, λάθος. Στην Ελλάδα μπορεί να προσπαθούσε ο υπάλληλος να μπαλώσει κάπως το λάθος του, λειτουργώντας με φιλότιμο. Εδώ, σε τρώει η μηχανή. Και δεν υπάρχει διαμαρτυρία. Τι να γίνει, την πατήσαμε και στωικά το αποδεχόμαστε. Αμ, το άλλο (στην ίδια επίσκεψη!). Να γράφει το προσπέκτους πως έχει ξενάγηση με ακουστικά στα ελληνικά αλλά να σου λέει δυστυχώς, όχι εδώ, στο άλλο παλάτι!
Κυκλοφορούν τρένα με χαλασμένες τις τουαλέτες στη Γερμανία; Βεβαίως. Κι όχι μόνο μία αλλά και περισσότερες, τόσο που μπορεί να μη λειτουργεί και καμία. Και να είσαι υποχρεωμένος να περιμένεις το δίωρο να φτάσεις στο προορισμό σου. Γίνεται να μην έχουν οι τουαλέτες χαρτί ή σαπούνι; Γιατί δεν γίνεται. Το χειρότερο όμως είναι αν δεν έχουν νερό. Είτε για το «καζανάκι» είτε για να πλύνεις τα χέρια σου και να μένεις με το κρεμοσάπουνο!
Τα ίδια συμβαίνουν και μέσα στα γαλλικά βαγόνια. Φέτος, χρησιμοποιώ πολύ το πρωί πηγαίνοντας για τη Στουτγάρδη το γαλλικό τρένο και το βλέπω. Σ’ αυτό γίνονται και χειρότερα. Γενικά, στα τρένα μεγάλων αποστάσεων έχουν τοποθετηθεί πρίζες μιας πολλοί κυκλοφορούν με φορητό υπολογιστή ή άλλη παρόμοια συσκευή που έχει ανάγκη ρεύματος. Στα γερμανικά ICE οι πρίζες λειτουργούν πάντα. Όμως στα επίσης γερμανικά IC – EC καθώς και στα γαλλικά συνήθως είναι εκτός λειτουργίας. Οι Γάλλοι μπορεί να έχουν κολλήσει και μια ετικέτα να σου λένε πως αυτή δεν λειτουργεί (μπορεί και όχι). Έτσι έχω φτάσει πρώτα να δοκιμάζω αν έχει νόημα να βάλω τον υπολογιστή στο ρεύμα και μετά κάνω κανονικά τις συνδέσεις.
Καθυστερούν τα μέσα συγκοινωνίας στη Γερμανία; Αλλοίμονο. Αλλιώς όταν ξεκίνησα το ποστ δεν θα ταξίδευα, το πρόλαβα γιατί είχε καθυστέρηση (γύρω στο ένα τέταρτο). Και το ίδιο πρωί είχε άλλο πρόβλημα. Ο προαστιακός αυτή τη φορά. Η εμπειρία λέει ότι σπάνια να μην υπάρχουν έστω και 5 λεπτά στο τρένο. Την περυσινή (σχολική) χρονιά συνολικά τέσσερις φορές είχα πετύχει καθυστέρηση πάνω από μία ώρα (αλλά ευτυχώς κάτω από δύο). Φέτος, ήδη είχα τη χαρά δυο φορές (και μάλιστα την ίδια μέρα) με 106’ και 64’ αντίστοιχα. (το ξέρω γιατί πάνω από 60 λεπτά δικαιούμαι αποζημίωση 10€, αν και για τα 106’ ο υπάλληλος μου έλεγε ότι δεν έφταιγε η εταιρία γιατί κάποιος πήδηξε στις γραμμές – ένα συνηθισμένος τρόπος αυτοκτονίας – παρ' όλ' αυτά το 10ρικο το πήρα).
Έχει μποτιλιάρισμα στους δρόμους; Σε καθημερινή βάση. Είναι κανόνας. Ειδικά τις ώρες αιχμής. Μποτιλιάρισμα πολλών χιλιομέτρων. Κι απ' το ραδιόφωνο όμως υπάρχει ενημέρωση. Τόσα χιλιόμετρα εδώ, τόσα εκεί κλπ. Έχει ουρές που περιμένουν να εξυπηρετηθούν σε διάφορα σημεία εξυπηρέτησης; Οπωσδήποτε. Και στην Ελλάδα μπορεί να φωνάξεις και να βάλουν κι άλλον υπάλληλο. Εδώ δεν φωνάζει κανένας γιατί είναι εκ των προτέρων πεπεισμένοι πως αν υπήρχε δυνατότητα να μπει κι άλλος υπάλληλος θα είχε μπει, άρα, αφού δεν μπήκε θα πει πως δεν γίνεται. Η ιδέα να προσληφθεί κι άλλος υπάλληλος δεν περνάει απ' το νου κανενός.
Υπάρχουν δρόμοι κακοστρωμένοι και με λακκούβες; Εδώ οφείλω να ομολογήσω πως δεν έχω συναντήσει (ή είναι κάτι σπάνιο μιας και μόλις υπάρξει πρόβλημα τα συνεργεία είναι εκεί). Αλλά ηλεκτρική σκάλα που να είναι χαλασμένη επί μια βδομάδα και που απλά να έχει μπροστά ένα παραπέτο για να μην χρησιμοποιείται σαφώς και συμβαίνει.
Υπάρχει συνέπεια στο χρονοδιάγραμμα των έργων; Καμία. Ένα σωρό πινακίδες για έργα που λένε πως θα τελειώσουν τότε και αυτό το τότε έχει περάσει προ πολλού ή έχει, εμφανώς, διορθωθεί. Στο "χωριό" που ήταν να τελειώσουν τον Αύγουστο του 2010 τελειώνει κι ο Οκτώβρης κι ακόμα να τελειώσουν. Δυο μήνες, προς το παρόν, η καθυστέρηση για ένα έργο προϋπολογισμού κ΄/ατω από 5 μήνες. Τα μόνα έργα που τελειώνουν στην ώρα τους είναι αυτά που έχουν να κάνουν με ανατροπές στο πρόγραμμα συγκοινωνιών: προγραμματίζονται αλλαγές από τότε μέχρι τότε. Με το που περνάει η προθεσμία τα δρομολόγια επανέρχονται σύμφωνα με το αρχικό πρόγραμμα. Αν δεν έχουν τελειώσει τα έργα (πράγμα σύνηθες) απλά σημειώνονται καθυστερήσεις!
Τι να πω δε για τη φήμη πως εμείς στην Ελλάδα είμαστε τεμπέληδες γιατί έχουμε το νου μας στις αργίες μόνο κι όλη μέρα καθόμαστε αραχτοί για καφέ. Εδώ έχω διαπιστώσει πως έχουν περισσότερες αργίες (στα σχολεία που ξέρω). Τώρα, ειδικά στο Μόναχο, για καφέ οφείλω να ομολογήσω ότι δεν κάθονται με τις ώρες. Έναν στο πόδι και φύγαμε. Αλλά για μια (μόνο;) μπίρα μπορούν να μείνουν αρκετά. Όχι πως δεν μπορούν να την ρουφήξουν και να φύγουν αν βιάζονται. Έτσι μπορεί να μην έχει καφετέριες – ειδικά μετά τις 7:30 – 8:00 το βράδυ – (τον καημό μου εγώ) αλλά από μπιραρίες γεμάτος ο κόσμος. Και δεν ξέρω πιο είναι καλύτερο: να το ρίξεις στους καφέδες ή στις μπίρες!
Το ενδιαφέρον όπως είπα και στην αρχή είναι μια διαπίστωση που διάβασα τελευταία. Το βιβλίο έχει ελληνικό τίτλο «Απόδοση δικαιοσύνης» και δεν είναι καινούριο. Είναι του (γερμανού) Μπέρναρχαρντ Σλινκ, πρωτοκυκλοφόρησε το 1987 (τότε που υπήρχαν ακόμα δυο Γερμανίες), μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε στα Ελληνικά από τις εκδόσεις «Κριτική» το 1997. Εκεί λοιπόν ο συγγραφέας βάζει τον πρωταγωνιστή του να αφηγείται για μια συζήτηση που είχε: «Ο Τίμπεργκ κι εγώ συμφωνήσαμε ως προς τη βαλκανοποίηση της Ομοσπονδιακής Γερμανίας. Συμφώνησε τόσο γρήγορα μαζί μου, ώστε φοβήθηκα στην αρχή ότι δεν με είχε καταλάβει, πιστεύοντας ότι εννοώ πως έχουμε υπερβολικά πολλούς Τούρκους. Αλλά κι αυτός ήταν της γνώμης ότι τα δρομολόγια των τρένων αραιώνουν ολοένα, ότι οι συρμοί έχουν όλο και πιο μεγάλη καθυστέρηση, ότι τα ταχυδρομεία δουλεύουν ολοένα λιγότερο και με αυξανόμενη ασυνέπεια, ότι η αστυνομία γίνεται όλο και πιο ασύδοτη».
Όχι πως μ' αυτά θέλω να πω πως στη Ελλάδα είναι όλα καλά ή εδώ όλα στραβά. Απλά, πως δεν υπάρχουν ιδανικές καταστάσεις. Παντού υπάρχουν στραβά. Αλλού παραπάνω κι αλλού παρακάτω, αλλά δεν λείπουν. Εκείνο που λείπει είναι πως εδώ, στη Γερμανία, οι κυβερνώντες έχουν πείσει τον κόσμο πως αυτό που γίνεται είναι το καλύτερο δυνατό που κάθε στιγμή μπορεί να γίνει (γιατί πράγματι στα μισά ή και παραπάνω έχει γίνει αυτό και υπάρχει προσπάθεια να μειωθούν οι δυσμενείς επιπτώσεις τους). Πως αν κάτι γίνεται στραβά είναι γιατί είναι αναπόφευκτο. Στην Ελλάδα δεν πειθόμαστε είτε γιατί τα επιχειρήματα δεν είναι πειστικά είτε γιατί δεν αποδεχόμαστε άκριτα αυτά που μας σερβίρουν κι έτσι συζητάμε για τα στραβά που βλέπουμε.
Είναι σίγουρο πως, όπως λένε οι φυσικοί, είναι νόμος η τάση αύξησης της εντροπίας των πραγμάτων. Ίσως αυτό να είναι η πραγματική αιτία της αταξίας κι όχι οι φυλετικές εξηγήσεις.
Το είναι είναι κακιά λέξη (μια συνεργασία του Μιχάλη Ρουμελιώτη)
Πριν από 13 ώρες
Αυτες τις μερες,βρισκομαι στην Αυστρια και με φιλοξενει μια αυστριακη οικογενεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυριο Τριτη ειναι αργια.Ομως οι Αυστριακοι εφαρμοζουν το ελληνικο συστημα.Πολλοι δεν πηγανε στην δουλεια τους σημερα Δευτερα,οπως ο Αυστριακος που με φιλοξενει.Ακομα και το παιδι του,δεν το εστειλε στο σχολειο,γιατι δεν θα κανουν μαθημα σημερα Δευτερα,επιδη αυριο Τριτη ειναι αργια και χτες Σαββατοκυριακο!!!
Οταν τα κανουμε στην Ελλαδα αυτα....και τι δεν λεμε....
Όπως πολύ σωστά παρατηρήθηκε, ο γερμανός πολίτης δεν πετά το σκουπίδι στο δρόμο -κι εγώ συμπηρώνω:φορά ζώνη ασφαλείας, δεν χτίζει αυθαίρετα, περιμένει υπομονετικά στις ουρές αναμονής χωρίς να σπρώχνει και άλλα πολλά- γιατί θέλει να αποφύγει τις κυρώσεις του νόμου. Δεν είναι το επονομαζόμενο φιλότιμο που αποτρέπει τον γερμανό από το να παρατυπήσει, αλλά η επιβολή των νόμων, καθώς και η διαπαιδαγώγηση που του μαθαίνει εκτός από νομότυπα να φέρεται και με αίσθημα συλλογικής ευθύνης. Και όποιος πιστεύει ότι μια κοινωνία μπορεί να λειτουργήσει εξίσου καλά (ή κακά) χωρίς νόμους, χάρη στο έμφυτο φιλότιμο ενός λαού "ζεί προφανώς τον δικό του μύθο".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτός ο μύθος εξόρισε και πολλούς από εμάς, που δεν έχαμε τις κατάλληλες συνδέσεις με τους έλληνες μυθοπλάστες, να τους ζητωκραυγάσουμε, να τρέξουμε στο κατόπι τους για να επωφεληθούμε από τα πλουσιοπάροχα ψίχουλα τους!
Τι σύγκριση να κάνουμε μεταξύ μιας έννομης και μιας διεφθαρμένης κοινωνίας; Δεν είναι κόμπλεξ να έχεις μάτια και να βλέπεις το προφανές. Και δεν είναι ασήμαντο το γεγονός ότι οι Έλληνες του κόσμου ευρισκόμενοι σε κατάλληλες συνθήκες φέρονται υποδειγματικά σαν πολίτες και μεγαλουργούν σε ξένες πατρίδες. Το πρόβλημα μας δεν είναι που βλέπουμε το προφανές! Το πρόβλημα είναι όταν εθελοτυφλώντας αποδεχόμαστε το απαράδεκτο που έχει γίνει καθεστημένο καταχρηστικά ονομαζόμενο ως δημοκρατία. Το κόμπλεξ μας είναι που γαλουχηθήκαμε με ψέματα τα οποία δεν τολμάμε πλέον να αμφισβητίσουμε. Το να συγκρίνουμε τα γερμανικά με τα ελληνικά τρένα είναι ιλαρό. Το ίδιο και τα χρονοδιαγράμματα των δημοσίων έργων. Το δε μποτιλιάρισμα να υπενθυμίσω ότι είναι αποτέλεσμα (αρνητικό μεν) της ύπαρξης αυτοκινητοδρόμων.
Σύντροφοι! Συμπλέγματα υπάρχουν δύο ειδών.
Χωρίς να θέλω να αντιπαρατεθώ (χαίρομαι ειλικρινά για τα σχόλια τέτοιου είδους που βλέπω) κάποιες ερωτήσεις - απορίες: είναι διεφθαρμένη η κοινωνία ή οι κυβερνώντες; Στην Ελλάδα δεν υπάρχουν αυτοκινητόδρομοι (η εθνική π.χ. τι είναι);
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ότι όλοι φέρονται όπως οι νόμοι επιβάλουν είναι σίγουρο. Γι' αυτό και οι Έλληνες (και οι Τούρκοι κλπ) στη Γερμανία (και αλλού) οδηγούν τυπικά, ενώ όταν περάσουν τα σύνορα της Σερβίας θυμούνται τον παλιό τους εαυτό. Για τον ίδιο λόγο που και οι Γερμανοί (Άγγλοι κλπ) στην Ελλάδα φέρονται με το ίδιο τρόπο όπως οι Έλληνες (και χειρότερα γιατί ξέρουν πως τους - Ευρωπαίους - ξένους τους βλέπουμε με δέος, τουρίστες γαρ).
Και αντιρρήσεις: Γιατί είναι ιλαρό να συγκρίνουμε τα τρένα Ελλάδας - Γερμανίας; Οι καθυστερήσεις είναι αντίστοιχες. Αλλά αν το τροχαίο υλικό είναι πιο πίσω ή αν υπάρχει αραιότητα κι όχι πυκνότητα δρομολογίων και το τρένο έχει απαξιωθεί τελείως πάλι θα ρωτήσω τις πταίει;
Ούτε εγώ θέλω να αντιπαρατεθώ και συγνώμη αν το ύφος μου μαρτυρά κάτι τέτοιο! Είναι και ένα δίκιο που πνίγει όταν η γεννέτειρα σε αποκλείει από την αξιοπρεπή ζωή. Πολλά τα υπομέναμε χωρίς να μας ενοχλούν ιδιαίτερα, τα αντιμετωπίζαμε με χιούμορ (η διαδρομή Θεσ/νίκη-Αθήνα με το τραίνο ήταν αληθινή περιπέτεια, καμιά σχέση με το βαρετό ICE ή το Regionalbahn). Ουσιαστικά άλλα ήταν τα μεγάλα προβλήματα. Στην τελική τα φέρναμε όλα βόλτα με μεγάλη μαεστρία! Μέχρι που τα πράγματα σκούραιναν και οι εμπειρικές τεχνικές επιβίωσης απόσωσαν. Τότε λοιπόν στα σκούρα ήταν που καταλάβαμε ότι η δύσκολη Γερμανία, πέρα από σκασμένους στη μπύρα Γερμανούς και γριές που ρουφιανεύουν φανερά τον παραβάτη γείτονα τους (θεωρώντας το υποχρέωση τους κατά κάποιον τρόπο) κρύβει πολιτισμό. Μέσα από τη νομοταγή της κοινωνία κατοχυρώνει στον καθένα το δικαίωμα στην αξιοπρέπεια.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ δική μου η σύγκριση μαρτυρά ότι δεν έχουμε κόμπλεξ, αλλά ποθούμε το καλύτερο επειδή μας λείπει το αυτονόητο. Συγνώμη λοιπόν αν φαίνομαι επιθετικός, είναι λόγω του ότι η σύγκριση που έγινε παραπάνω, μέσα από τα δικά μου βιώματα φαντάζει παράλογη και άστοχη.
Ας μου επιτραπεί λοιπόν να επιχειρήσω να δώσω (από την δική μου πάντα οπτική)μια απάντηση στα ερωτήματα-απορίες που τέθηκαν:
1) Οι κυβερνώντες είναι διεφθαρμένοι και η κοινωνία άπραγη και παθητικά συμμετέχουσα.
2)Υπάρχει η Εγνατία, άλλα έχω την αίσθηση ότι δεν ανήκει στους Έλληνες παρά μόνο σε αυτούς που την εκμεταλλεύονται. Μια πιθανή εξήγηση για αυτό; Βλέπε νο 1)
3) Απόδειξη του τι μπορεί να κάνει μια έννομη κοινωνία: τουρίστες με κτηνώδη συμπεριφορά μετατρέπονται σε πολιτισμένους Βορειοευρωπαίους (Άγγλους, Γερμανούς κτλ)
4)Αυτό με τα τραίνα θέλει συζήτηση; Τις πταίει για το τροχαίο υλικό και τα δρομολόγια;;; Βλέπε κι εδώ λίγο από το 1).
Αφού αυτό το 1) το δαιμονοποιήσαμε και βρήκαμε ότι φταίει για όλα, ας περιμένουμε να έρθει κάποιος να μας κατηγορήσει όχι για κόμπλεξ αυτή τη φορά αλλά για κομφορμισμό αδράνεια και παθητικότητα. Και αν όντως δεν είμαστε κομπλεξικοί (αποδεχόμενοι τις κατηγορίες και τη μοίρα μας) ας βαλθούμε να τις αποδείξουμε αβάσιμες.
Καλό απόγευμα σε όλους!
Στην Ελλάδα ήμουν η καλύτερη αλλά όχι η καταλληλότερη. Εδώ , στα ξένα, είμαι αυτό που είμαι και παίρνω αυτό που μου πρέπει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατά τα άλλα ας συζητούμε για τα τρένα.
Αν κατάλαβα καλά μάλλον είχες στο νου σου κάτι ανάλογο με την είδηση των τελευταίων ημερών για τη διαφθορά ανά την υφήλιο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠονάει περισσότερο όταν το νιώθεις στο πετσί σου από το να το διαβάζεις σε ένα άρθρο. Τουλάχιστον να το γλιτώσουν τα παιδιά μου...
ΑπάντησηΔιαγραφήΣκεφτόμουνα πολύ καιρό να γράψω κάτι ανάλογο. Μια συγκρισιολογία δηλαδή μεταξύ Γερμανίας και Ελλάδας. Στην ζωή στην επιστήμη και στην πράξη όμως μπορείς να συγκρίνεις κάτι ανάλογο. Στην Βιολογία π.χ τα μιτοχόνδρια με τους χλωροπλάστες, το DNA με το RNA ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΈτσι λοιπόν το να συγκριθούν η Γερμανία με την Ελλάδα ή αντιστρόφως -μετά από πολυετή παραμονή και στα 2 κράτη- είναι άτοπο.
Μπορούμε να συγκρίνουμε επιμέρους εκφάνσεις ή όψεις της μιας με την άλλη, ναι. Αλλά δεν θα μας βοηθήσει να βγάλουμε γενικότερο γόνιμο συμπέρασμα.
Το να συγκρίνουμε π.χ τα τρένα της Γερμανίας με την Ελλάδα είναι αστείο αν ξέρουμε ότι ο κεντρικός σταθμός Αθηνών -Σταθμός Λαρίσης είχε μέχρι πριν απο λίγα χρόνια 2 αποβάθρες...η μια λειτουργούσε,το σιδηροδρομικό δίκτυο ήτανε το ίδιο πάνω κάτω από την εποχή του Τρικούπη,και ο ΟΣΕ είναι ο μεγαλυτερος μεγαλοοφειλέτης του Δημοσίου με 1,2 δις ενώ αντίστοιχα στην Γερμανία πόλη 100000 κατοίκων έχει έως 10 αποβάθρες ,ο σιδηροδρομικός ιστός είναι πολυπλοκότερος και από την μητρική ενός PC και από το site της deutsche bahn κάνεις παπάδες για να πας και στο τελευταίο χωριουδάκι!! Μερικά ας συζητήσουμε και για το θέμα της καθαριότητας. Ναι, δεν πετάνε λόγω ρουφιανιάς ή νόμου. Επειδή δεν αντέχουνε στην καταπίεση καθαριότητας όμως κανονίζεται κάθε Παρασκευή ή Σάββατο μετά από μια καθοριμένη ώρα και αφού έχουνε γίνει ντέφια να πετάνε μπουκάλια ποτήρια ότι βρούνε για να ξεθυμενουνε και να είναι την άλλη μέρα ξεμέθυστοι,ταχτικοί και Παναγίες. Ο Έλληνας ότι θα πέταγε την Πέμπτη την Τρίτη θα πέταγε και το Σάββατο. Σε αυτό συμφωνώ. Το θέμα πάλι με τον αλκοολισμό της Γερμανίας είναι και αυτό απόρροια της πιεστικής εννομης ζωής όπως και ο καφές του δικού μας χαλαρού τρόπου ζωής.Και στην Γερμανία υπάρχουνε τεμπέληδες που ζούνε με τον Ηαrtz IV και στην Ελλάδα εργατικότατοι που σκοντάφτουν στην γραφειοκρατία που και στην Γερμανία όμως υπάρχει.
Αυτά στα επιμέρους.
Αποσπάται η εικόνα του γενικού. Παράδεισοι δεν υπάρχουν πουθενα και για να θυμηθούμε τους Άγγλους "The grass is always greener on the other side of the field."
Ξέρω εν κατακλείδι ελάχιστους Έλληνες που είναι ευτυχείς στην Γερμανία κατά τα πρώτα χρόνια και πριν ξεπεράσουνε την κρυάδα και πολλούς Έλληνες που αφού την φάνε βρίσκονται σε μια σχιζοειδή κατάσταση μεταξύ Ελλάδος Γερμανίας όπου μετά την 15ετία και αφού ενταχθούν ομαλά στον γερμανικό τρόπο ζωής αποφεύγοντας την ελληνική γκετοποίηση αναζητούν την Ελλάδα στις διακοπές τους και αν. Αντιστοίχως ξέρω Γερμανούς όπου μαθαίνοντας την έννοια της φιλοξενίας και του φιλότιμου-που συχνά κι αυτά όμως τελευταία και από εδώ εκλίπτουνε- με ήλιο και θάλασσα που δεν έιχανε δει ούτε στα όνειρά τους παίρνουνε την σύνταξη και αράζουνε στα Σφακιά,στην Μάνη κ.α και ούτε κουβέντα να γίνεται...από τον πρώτο κι όλας χρόνο. Θεωρώ κλείνοντας για εμάς τους Έλληνες σε αυτούς που βλέπουνε τα καλά και της μιας και της άλλης χώρας που συχνά βρίσκονται στην θέση των κακών της απέναντι, ότι πιο οδυνηρό,διχασμένο και σχιζοειδές να πρέπει να βρίσκεσαι ανάμεσα σε αυτούς τους δύο ολότελα διαφορετικούς κόσμους..!!