Τετάρτη 18 Απριλίου 2012

Δομή των πόλεων

Πώς είναι φτιαγμένη μια πόλη στη Γερμανία; Ποια είναι η δομή της; Έχει κάποια ειδικά χαρακτηριστικά; Μπορούμε να ξέρουμε πώς θα κινηθούμε όταν φτάσουμε σ' αυτήν; Η απάντηση είναι καταφατική. Σ' όλες τις πόλεις που έχω επισκεφτεί υπάρχει μια παρόμοια λογική στη δομή τους. Ανάλογα με το μέγεθος ίσως κάποια πράγματα αλλάζουν, αλλά η κεντρική ιδέα είναι ίδια. Σε κάθε πόλη υπάρχουν δυο «κέντρα»: Ο κεντρικός σιδηροδρομικός σταθμός της πόλης και το κέντρο της, η παλιά πόλη (αν υπάρχει).

Ο κεντρικός σταθμός (και τονίζεται πως είναι ο κεντρικός αφού μπορεί να υπάρχουν κι άλλοι ακόμα στους οποίους μπορεί να σταματάνε περισσότερα ή λιγότερα τρένα, μπορεί να είναι ακόμα και του προαστιακού της περιοχής) είναι σημείο αναφοράς για κάθε πόλη (αφού οι συγκοινωνίες με το τρένο παίζουν κεντρικό ρόλο στις μεταφορές, υπάρχουν και κεντρικοί σταθμοί λεωφορείων, ΖΟΒ που συνήθως βρίσκονται κοντά στον σιδηροδρομικό). Αυτός βρίσκεται δίπλα στο κέντρο της πόλης αλλά δεν είναι το κέντρο!

Γύρω από το σταθμό η περιοχή έχει ποικίλη μορφή. Προς τη μεριά του κέντρου (της παλιάς πόλης, που είναι συνήθως πεζοδρομημένη) είναι εμπορικά και γενικά το καλό κομμάτι. Εκεί βρίσκονται ακριβά ξενοδοχεία και πολυκαταστήματα. Όμως, απ' την άλλη πλευρά, κοντά στο σταθμό βρίσκεται και το πιο υποβαθμισμένο κομμάτι της πόλης με τα κόκκινα φανάρια (ή μάλλον επιχειρήσεις σεξουαλικής εξυπηρέτησης) εκεί βρίσκονται και τα μαγαζιά και τα στέκια των μεταναστών (περίπου αντίστοιχο μ' αυτό που υπάρχει και στην Αθήνα). Ανάκατα μ' αυτά μπορεί να βρεις και ακριβά ξενοδοχεία, μια αντίφαση που δυσκολεύει την επιλογή αν δεν ξέρεις καταστάσεις.

Το επόμενο σημείο αναφοράς είναι η παλιά πόλη (όπου υπάρχει) που είναι ο πυρήνας γύρω απ' τον οποίο αναπτύχθηκε η πόλη από την ίδρυσή της (και συνήθως έχουν μια ιστορία αρκετών χρόνων). Κάπου εκεί είναι το δημαρχείο (συνήθως με στιλ) και η γύρω περιοχή είναι πεζοδρομημένη (αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν τα αυτοκίνητα αφού ένα γύρω υπάρχει δακτύλιος κίνησης). Στην περιοχή, ανάλογα με το μέγεθος, μπορεί να βρίσκεται και ο καθεδρικός ναός. Εκεί γύρω υπάρχουν τα περισσότερα αξιοθέατα.

Το κέντρο των περισσότερων πόλεων, ειδικά των μεγάλων, είχε καταστραφεί από τους βομβαρδισμούς στο τέλος του Β' παγκοσμίου πολέμου. Λίγες γλύτωσαν, κι αυτές συνήθως αναφέρουν με έμφαση το γεγονός. Όμως, και στις υπόλοιπες, αυτό δεν είναι εύκολα αντιληπτό αφού έγινε αποκατάσταση των κτιρίων (τουλάχιστον του εξωτερικού περιβλήματος) στη μορφή που είχαν πριν το πόλεμο, αρκετές φορές με τα υλικά που  πάρθηκαν απ' τα χαλάσματα. Τα αγάλματα ξαναστήθηκαν στη θέση τους, βάφτηκαν γυαλίστηκαν και περιμένουν τους επισκέπτες σαν να μην άλλαξε τίποτα.

Η απόσταση του κέντρου απ' το σταθμό μπορεί να είναι γύρω στο χιλιόμετρο, μπορεί και λίγο παραπάνω. Έτσι, φτάνοντας με το τρένο σε μια πόλη το πρώτο που έχεις να κάνεις είναι να ρίξεις μια ματιά στο χάρτη για να ξέρεις προς τα πού να κατευθυνθείς!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου