Τετάρτη 25 Απριλίου 2012

Αεροπορικό

Κάποτε για να ταξιδέψει κάποιος αεροπορικά έπρεπε να πάει σε ένα αναγνωρισμένο πρακτορείο και να ζητήσει να βγάλει ένα εισιτήριο. Αν ήθελε, ρώταγε και την τιμή και κανόνιζε αν τον έπαιρνε να ταξιδέψει ή όχι. Υπήρχαν δε δυο τιμές: μια οικονομική (Υ) που τη λέγαμε και δεύτερη θέση και μια πιο ακριβή, που λεγόταν πρώτη θέση αλλά για να μην ακούγεται τόσο άσχημα της δίναν κι άλλα ονόματα όπως π.χ. μπίζνες. Και οι αεροπορικές έκαναν εκπτώσεις σε τακτικούς πελάτες που ήταν κι αυτές προκαθορισμένες κι οι πελάτες αυτού του καιρού ήξεραν το τι και πώς και έκαναν τον προγραμματισμό τους (δεν αποφάσιζε κανείς εύκολα ένα αεροπορικό ταξίδι). Οι πράκτορες, για να προχωρήσουν στο κλείσιμο ή στην έκδοση των εισιτηρίων έπαιρναν τηλέφωνο την εταιρία και όταν κατάφερναν να επικοινωνούσαν μάθαιναν τι γίνεται για τη συγκεκριμένη πτήση. Ενημέρωναν το πελάτη τους (που μπορεί να τον βλέπαν μετά από κάποιες μέρες), έβγαζαν το εισιτήριο μέχρι κάποια προθεσμία που είχαν και έπαιρναν πάλι τηλ. την εταιρία και έδιναν τον αριθμό του εισιτηρίου ώστε να ολοκληρωθεί η πώληση. Πού τα θυμήθηκα θα ρωτήσει κάποιος αυτά. Εμ, μ' αυτά που συμβαίνουν!

Τι συμβαίνει σήμερα; Με τη διάδοση των υπολογιστών άρχισε να δίνεται η δυνατότητα να μπορεί ο πράκτορας να κάνει τις κινήσεις του αυτές άμεσα. Να μην περιμένει τηλέφωνα και τέτοια, αν και, μερικές φορές, ένα τηλεφωνηματάκι έβρισκε θέση εκεί που δεν υπήρχε! Και μετά ήρθαν οι εταιρίες χαμηλού κόστους (με πρώτη αν δεν κάνω λάθος την Ίζιτζετ του «Stelios») που πούλαγαν μόνο απευθείας εισιτήρια αλλά συγχρόνως άρχιζε και η ανάπτυξη του ίντερνετ. Έτσι οι τρόποι πώλησης επεκτάθηκαν. Βέβαια, και σήμερα για να πουλήσει κάποιος αεροπορικό εισιτήριο πρέπει να είναι αναγνωρισμένος πράκτορας, αλλά υπάρχουν τόσοι που δίνουν πρόσβαση μέσα από το ίντερνετ που μιας και δεν έρχεσαι σε επαφή μαζί τους, ξεχνάς πως υπάρχουν.

Το θέμα είναι πως μαζί με την δυνατότητα αγοράς από το ίντερνετ, πλήθυναν και οι κατηγορίες τιμών. Για να ανταγωνιστούν οι παραδοσιακοί αερομεταφορείς τους καινούριους έκαναν δυο κινήσεις - τρικ (αν τα πούμε έτσι): α) πρόσφεραν έναν αριθμό εισιτηρίων σε πολύ πολύ χαμηλή τιμή και β) ανέφεραν χωριστά την τιμή του εισιτηρίου από τους φόρους του αεροδρομίου. Στο πρώτο, τα εισιτήρια που προσφέρονται σε χαμηλές τιμές (και δεν είναι μόνο μία, μπορεί να είναι τρεις, τέσσερις ή και περισσότερες) είναι κλειστά, δηλ. δεν μπορεί αυτός που τα αγοράζει να τα αλλάξει αν του τύχει κάτι. Στο δεύτερο αυτό γίνεται για να δείχνει πόσα παίρνει ποιος, μιας και τα αεροδρόμια έχουν ψηλά τέλη και ειδικά το Ελ.Βενιζέλος είναι από τα πιο ακριβά της Ευρώπης, απ' όσο ξέρω.

Για να γίνει κατανοητό το πόσα παίρνουν τα αεροδρόμια, να αναφέρω πως πριν πολλά χρόνια (το 2002) έκλεισα εισιτήρια για Βρυξέλλες (με μια εταιρία που σήμερα δεν υπάρχει) με 23€ το άτομο ανά κατεύθυνση. Ήμασταν 4 άτομα, να πάμε και να γυρίσουμε, 8 εισιτήρια δηλ. Πόσα πληρώσαμε; Σχεδόν 400€. Πάλι καλή τιμή ήτανε, αλλά οι φόροι και τα τέλη ήταν περισσότερα απ' τα λεφτά που κόστιζε το κόμιστρο.

Για να ανταπεξέλθουν στα χαμηλά κόμιστρα οι αντίστοιχες εταιρίες έκαναν διάφορα. Από το να μην προσφέρουν φαγητό ή καφέ κλπ κατά την πτήση (καμιά αντίρρηση αφού πληρώνεις για μεταφορά, γιατί δεν υπάρχει αντίστοιχη απαίτηση π.χ. από τα λεωφορεία;) που τώρα το έχουν αλλάξει και πουλάνε αν θέλεις φαγητό κατά την πτήση (και είναι πολλοί αυτοί που ψωνίζουν), από το να μην κρατάνε σειρά για τις θέσεις (όποιος προλάβει κάθεται όπου του αρέσει) από το να διαλέγουν περιφερειακά αεροδρόμια (για να μειώνουν το συνολικό κόστος του πελάτη).

Οι «παραδοσιακοί» αερομεταφορείς δεν μπορούσαν να παίξουν σ' αυτά. Δεν γίνεται να ξεχωρίσουν τους πελάτες τους ανάλογα με το πόσα πλήρωσαν. Έμεινε ο διαχωρισμός σε μπίζνες και οικονομικά βέβαια, αλλά από κει και πέρα πώς να ξεχωρίσεις αυτόν που πλήρωσε 50 απ' αυτό που πλήρωσε 250 π.χ.; Έτσι, το μόνο που μπορούσαν είναι να μην επιτρέπουν αλλαγές. Η δική μας Ετζίαν είναι απ' τις πρώτες, απ' όσο ξέρω (αν όχι η μοναδική) που επέτρεψαν τέτοιες αλλαγές σε όλα τα εισιτήριά της. Οι άλλοι όχι. Κι όχι μόνο αυτό.

Ας πούμε τις απόκριες, ήρθε η μάνα μου από το χωριό για τις μέρες που θα ήμασταν κι εμείς στην Αθήνα. Με την ευκαιρία είπε να κάνει κάποιες εξετάσεις και κρίθηκε πως έπρεπε να μπει στο νοσοκομείο. Είχε έρθει με εισιτήριο της Ολυμπιακής. Ζητήθηκε αλλαγή αλλά ήταν δυνατή μόνο η ακύρωσή του. Και μάλιστα ενώ η Ολυμπιακή μου γύρισε 33€ ο πράκτορας (η γνωστή Ερτίκετ) πήρε 10€ προμήθεια! Κι αυτό γιατί όπως μαζεύτηκαν πολλοί πράκτορες, στην προσπάθειά τους να πουλήσουν έχουν ρίξει την προμήθειά τους για την πώληση. (Αλλά για την ακύρωση!!!) Όταν πουλάνε οι ίδιες οι εταιρίες, εισπράττουν προμήθεια (για ιντερνετική συναλλαγή ή όπως αλλιώς το λένε). Οι ηλεπράκτορες το μείωσαν μέχρι που το βίβα γράφει πως επειδή είναι τσάμπα όποιος θέλει, να δώσει κάτι!

Τα θυμήθηκα όλ' αυτά μετά από την περιπέτεια που είχε η κόρη μου για την επιστροφή της. Τα ταξίδια μας γενικά τα προγραμματίζουμε αρκετά νωρίς. Για τα Χριστούγεννα τα κανονίζαμε από το καλοκαίρι. Κι επειδή υπάρχει η άποψη πως για τα αεροπορικά εισιτήρια, όσο πιο νωρίς τα κλείσεις τόσο πιο καλές τιμές πετυχαίνεις, να σημειώσω πως τον Αύγουστο που τα κοίταζα τα έβρισκα - με την ίδια εταιρία, την Ερ-Χήνα - στα 360€ (για δυο άτομα αλέ-ρετούρ) αλλά επειδή τα έκλεισα το Σεπτέμβρη τα πλήρωσα στα 280. Επίσης, όταν προκηρύχθηκαν οι εκλογές, έψαξα για κάνα εισιτήριο. Τα φτηνότερα ήταν γύρω στα 400€ (πάλι για δύο) και μάλιστα όχι σε απευθείας πτήση. Το Σάββατο, η Μαρία ψάχνοντας κάπως στην πλάκα, μη πιστεύοντας δηλ. πως θα βρει κάτι, έπεσε πάνω σε 260€ απευθείας, με Λούφτχανσα και τα κλείσαμε. Χθες, δεν βρισκόταν κάτω από 500άρικο και πάει λέγοντας. Αλλά πλατειάζω.

Τα Χριστούγεννα που ήμασταν μαζεμένοι όλη η οικογένεια, κανονίζαμε για το Πάσχα. Αποφασίσαμε να βρεθούμε όλοι στη Ρώμη, να έρθουμε παρέα στο Μόναχο και να φύγουν τα παιδιά από εδώ. Βγάλαμε λοιπόν στις 7 Γενάρη μέσω της Έρ-τίκετς δυο εισιτήρια για την πτήση 803 της Ετζίαν στις 18 Απρίλη. Μετά από μερικές μέρες, η Ειρήνη σκέφτεται να έρθει και μια φίλη της εδώ και να μείνει μερικές μέρες παραπάνω μαζί της. Έτσι, στις 27 Γενάρη πάμε να κάνουμε την αλλαγή. Πρόβλημα πρώτο το ότι ήταν στον ίδιο κωδικό δυο άτομα και θα επέστρεφαν χωριστά. Λύθηκε εύκολα με ένα τηλεφώνημα στην εταιρία. Επόμενο βήμα η αλλαγή ημερομηνίας για τις 23 του μήνα. Κι αυτό έγινε εύκολα μέσω του σάιτ της εταιρίας, από την ειδική επιλογή που υπάρχει γι' αυτόν ακριβώς το λόγο.
Παίρνω και την παραπάνω επιβεβαίωση ως αποτέλεσμα (εγώ έκανα τις σχετικές ενέργειες) κι όλα καλά. Όλα; Αμ δε. Όταν πήγαμε να κάνουμε τσεκ ιν έβγαζε ένα μήνυμα για περιορισμένη ισχύ του συγκεκριμένου κωδικού. Πάλι τηλέφωνο στην Ετζίαν που ο υπάλληλος με ενημέρωσε πως αυτό είναι γιατί δεν πληρώθηκε το πρόστιμο για την αλλαγή. Ήξερα πως για την αλλαγή αυτή υπήρχε ένα πρόστιμο 15€ το οποίο όμως δεν μου ζητήθηκε εκείνη τη στιγμή. Υπέθεσα πως αυτό έγινε γιατί το καινούριο εισιτήριο ήταν πιο φτηνό απ' το προηγούμενο. Έκανα λάθος γιατί ήταν ίδια τιμή (57€ συν φόροι και τα δύο) αλλά δεν το κατάλαβα εκείνη την ώρα.  Είδα διαφορά 0, λέω όλα εντάξει.

Τι γίνεται λοιπόν τη στιγμή λίγο πριν την πτήση; Είπαμε, τηλέφωνο στην εταιρία. Ο υπάλληλος μιλάει για 30€ πρόστιμο. Τόσο λέει είναι για το εξωτερικό, εγώ δεν μπορώ να ξέρω πόσο ήταν αφού δεν μου ζητήθηκε τίποτα και αυτή τη στιγμή έπρεπε οπωσδήποτε να πετάξει η Ειρήνη. Δεν φτάνει όμως αυτό. Ενώ το πρόστιμο ήταν 30€ χρεώθηκα 36! Σε δυο χρεώσεις στην κάρτα μια των 30 και μια των 6 ευρώ. Απ' ότι κατάλαβα, η δεύτερη χρέωση είναι γιατί το εισιτήριο των 57€ που είχε η Ειρήνη (τόσο έλεγε εκείνη τη μέρα και τόσο το έκλεισε αμέσως μετά η φίλη της, ήταν τα δυο τελευταία σ' αυτή την τιμή) είχε αλλάξει τώρα κι είχε γίνει 63€! Κι αν με το είχε πληρώσει τότε δεν θα έδινε τίποτα αφού και τα δυο είχαν την ίδια τιμή και θα πλήρωνε μόνο το πρόστιμο. Αφού όμως δεν έγινε τότε, τώρα θα πλήρωνε κάτι παραπάνω! Κι αν για τα 15 το ήξερα, αν για τα 30 να το δεχόμουνα πως τόσο ήτανε οι αλλαγές του εξωτερικού κι εγώ δεν ήξερα ακριβώς, εκείνα τα 6 δεν τα δικαιολογώ με τίποτα. Και δεν έχει σημασία αν είναι πολλά ή λίγα. Το θέμα είναι πως δεν έπρεπε να πληρωθούν. Αλλά τι να γίνει εκείνη τη στιγμή; Περιθώρια αντίδρασης κανένα. Έτσι, τα πλήρωσα και πέταξε η Ειρήνη!

Θα στείλω ένα λινκ απ' αυτή τη δημοσίευση στην Ετζίαν. Αν απαντήσουν με σχόλιο θα φανεί, αν με μέιλ θα το γνωστοποιήσω σε σχόλιο δικό μου. Αν δεν υπάρξει κάτι, πάει να πει πως απάντηση γιοκ!

3 σχόλια:

  1. Γενικως δεν ειναι να τους εμπιστευεσαι και πολυ.
    Σε μια διαφορετικη περιπτωση που μας ετυχε-ταξιδι που ενω ξεκινησαμε δεν ολοκληρωθηκε και γυρισαμε πισω λογω καταιγιδας-αλλη απαντηση για τα χρηματα των εισητηριων που θα μας επεστρεφαν πηραμε μολις φτασαμε στο αεροδρομιο και αλλη την επομενη μερα στο τηλεφωνο.Κι οχι μονο.Αλλα χρηματα επιστραφηκαν στην πιστωτικη καρτα(διαφορετικα απο τις δυο πρωτες απαντησεις) και αλλα πηραμε τελικα μετα απο 2-3 τηλεφωνα που τους εκανα.Για να πω και τα σωστα ομως η εταιρεια(AEGEAN)πληρωσε και το ξενοδοχειο και ενω η πτηση εγινε το αλλο πρωι -εμεις δεν θελαμε να πεταξουμε-μας επεστρεψε τελικα ολα τα χρηματα.
    ΚωσταςΒ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Από την Ετζίαν υπήρξε απάντηση: πρώτα ζητήθηκαν παραπέρα στοιχεία και μετά με ειδοποίησαν πως θα μου επιστρέψουν τα 6€.

    ΑπάντησηΔιαγραφή