Δευτέρα 18 Απριλίου 2011

ZAAP - IPTV, Έξι Μήνες Μετά

Πέρασε αρκετός καιρός από τότε που έγραφα για την ΖΑΑΡ - IPTV. Στο διάστημα αυτό έχω χρησιμοποιήσει το συγκεκριμένο προϊόν αρκετά, έχω μιλήσει με άλλους που το έχουν αγοράσει κι αυτοί, ενώ κάποιοι προβληματισμοί είχαν γραφτεί ως σχόλια στην προηγούμενη δημοσίευση. Έλεγα να προσθέσω ένα σχόλιο κι εγώ μετά από τόσο καιρό, όμως αφενός μεν θα ήταν μεγάλο κι αφετέρου άγνωστο πόσοι θα το έπαιρναν χαμπάρι. Έτσι αποφάσισα να βάλω μια καινούρια δημοσίευση που και να απαντάει στους προβληματισμούς αλλά και να μεταφέρω την εμπειρία έξι και βάλε μηνών με το ΖΑΑΠ. Όσα γράφονται εδώ είναι καθαρά προσωπικές απόψεις και προβληματισμοί και δεν έχουν συζητηθεί με οποιονδήποτε τρόπο με την εταιρία (επειδή είναι θετικές, θέλω να πω πως δεν κάνω διαφήμιση).

Φαίνεται περίεργο αλλά ένας βασικός προβληματισμός για πολλούς, δεν ήταν η ποιότητα της λήψης αλλά η νομιμότητα. Και μου έκανε εντύπωση. Για ποιο λόγο να υπάρχει τόση επιφυλακτικότητα; Γιατί αυτή η αμφιβολία που διαφαίνεται σε κάποιο από τα σχόλια αλλά και που μου τέθηκε άμεσα σε συζήτηση. Μάλιστα, στη συζήτηση μου είπαν πως ρώτησαν δικηγόρο στην Αθήνα ο οποίος αποφάνθηκε ότι μάλλον (αλίμονο δικηγόρος να μην κράταγε πισινή) μάλλον, λοιπόν, είναι στα όρια της νομιμότητας η λήψη! Πέρα απ' την απορία ποια δεδομένα χρησιμοποίησε ο δικηγόρος για να καταλήξει στο συμπέρασμα αυτό, εγώ δεν καταλαβαίνω γιατί όλη αυτή η αμφισβήτηση και γιατί τόσο ψάξιμο.

Λήψη τηλεοπτικού σήματος μέσω τρίτου έχει γίνει πολλές φορές. Να θυμίσω παλιότερα (για αρκετά μεγάλους σε ηλικία ώστε να θυμούνται κάτι τέτοιο) ότι η ΕΡΤ έκανε αναμετάδοση του σήματος διαφόρων ξένων τηλεοπτικών σταθμών, σε μια προσπάθεια να φανεί πως έχουμε πολλά κανάλια στην Ελλάδα αλλά και να καταλάβει συχνότητες για να μην βρουν να εκπέμψουν οι ιδιωτικοί τηλεοπτικοί σταθμοί που τότε άρχιζαν να κάνουν την εμφάνισή τους. Πήγε κάποιος να ρωτήσει πόσο νόμιμο ήταν να πιάνει αυτές τις μεταδόσεις στην τηλεόρασή του; Για να μην αναρωτηθώ πόσο νόμιμα είναι τα προγράμματα των διαφόρων καναλιών (καλά, από άποψη συχνοτήτων, δεν νομίζω να είναι κανένα ιδιωτικό κανάλι νόμιμο - μέχρι πρόσφατα τουλάχιστον που διάβαζα για το θέμα) και κατά πόσο έχουν τα δικαιώματα από αυτά που μεταδίδουν. Και πόσο συνένοχος γίνεται ο κάθε τηλεθεατής που τα παρακολουθεί. Είναι γνωστές, νομίζω, οι διαμάχες που έχουν ξεσπάσει πολλές φορές, ειδικά για τα μικρά τοπικά κανάλια.

Αλλά να φύγουμε από τα κανάλια, αυτά εκπέμπουν και αυτά είναι υπεύθυνα. Με ποιον άλλο τρόπο μπορεί να φτάσει τηλεοπτικό σήμα στο σπίτι μας; Με λήψη από δορυφόρο. Κι εδώ υπάρχουν δυο τρόποι: τα ελεύθερα λεγόμενα κανάλια και τα κωδικοποιημένα. Που τα τελευταία για να τα δεις χρειάζεσαι έναν αποκωδικοποιητή όπως π.χ. αυτόν που νοικιάζει η ΝΟΒΑ. Έψαξε κάποιος τα χαρτιά της ΝΟΒΑ να ελέγξει αν είναι νόμιμο να ξεκλειδώνει όλα αυτά τα κανάλια; Αν έχει σύμβαση με όλα ή έχει βάλει αυθαίρετα μερικά; Γιατί εντάξει, έχει κάποια δικά της, αλλά αυτά είναι πολύ λίγα σε σχέση με το σύνολο αυτών που μπορούν να δουν οι συνδρομητές της. Ή η νομιμότητα της ΝΟΒΑ θεωρείται α-πριόρι δεδομένη, ακριβώς επειδή είναι συνδρομητική;

Υπάρχει άλλος τρόπος λήψης τηλεοπτικού σήματος; Βεβαίως, μέσω καλωδιακής διανομής. Μπορεί στην Ελλάδα να μην είναι διαδεδομένος τρόπος, αλλά στην Ευρώπη υπάρχουν διάφορα "πακέτα". Πήγε κάποιος να ελέγξει τη νομιμότητα των εταιριών αυτών; Ή πάλι θεωρούνται αξιόπιστες επειδή χρεώνουν συνδρομή;

Άλλος τρόπος λήψης είναι μέσω ίντερνετ. Κι αυτός ο τρόπος είναι γνωστός στην Ελλάδα. Για παράδειγμα και η ΟΤΕΝΕΤ και η ΗΟΛ αλλά και άλλες εταιρίες παροχής ίντερνετ στην Ελλάδα προσφέρουν τέτοια πακέτα. Μπήκε θέμα ελέγχου της νομιμότητας της παροχής τηλεοπτικού σήματος απ' αυτές; Γιατί όχι; Το θέμα της συνδρομής είναι κριτήριο νομιμότητας; Και πιστεύει κάποιος πως θα μπορούσε να σταθεί στην Αμερική (γιατί εκεί είναι η έδρα της ΖΑΑΠ) μια εταιρία που παραβιάζει τους νόμους για τα πνευματικά δικαιώματα, με το κυνήγι που γίνεται εκεί;

Ένας άλλος λόγος σκεπτικισμού ίσως είναι το γεγονός ότι η πώληση είναι ιντερνετική. Αυτό όμως δεν έχει να κάνει με τη νομιμότητα του προϊόντος που πωλείται. Γιατί ιντερνετικά πωλούνται και αγοράζονται σήμερα χιλιάδες εμπορεύματα. Κι αν κάποιος κάνει το λάθος να πάει στην έδρα ενός απ' τα καταστήματα αυτά θα απογοητευθεί (και το λέω λάθος γι' αυτόν το λόγο, αφού συνήθως δεν υπάρχει παρά μια αποθήκη κι αυτή πολλές φορές πολύ μικρή - εγώ δεν έχω τέτοια κολλήματα). Προσωπικά την πρώτη φορά που παράγγειλα κάτι μέσω ίντερνετ από μια διεύθυνση που ούτε ήξερα ούτε είχα τρόπο να μάθω ήταν όταν πήρα την πρώτη ψηφιακή φωτογραφική μηχανή που έγραφα προχθές (σήμερα η διεύθυνση αυτή δεν υπάρχει καν, αν και, αν την πληκτρολογήσεις σε βγάζει σε αντίστοιχο ηλεκτρονικό κατάστημα). Μου ήρθε από κάπου απ' τη Γαλλία με 300€ τη στιγμή που σε ιντερνετικά ή φυσικά καταστήματα μέσα στην Ελλάδα την έβρισκα με 400! Και μάλιστα, αυτή η πρώτη εμπειρία ήταν εξαιρετική, αφού είχε γίνει κάποιο λάθος στην παραγγελία και με μαίηλ καταφέραμε να πάνε όλα καλά. Από τότε έχω χρησιμοποιήσει πολλές φορές τον συγκεκριμένο τρόπο παραγγελίας είτε γιατί συμφέρει καλύτερα είτε γιατί δεν έχω τη δυνατότητα άμεσης αγοράς. Τότε, τις πρώτες εποχές χρησιμοποιούσα προπληρωμένη πιστωτική κάρτα. Σήμερα το έχω ξεπεράσει κι αυτό. Ό,τι μπορώ να πληρώσω μέσω PayPal το πληρώνω έτσι. Είναι ένας αξιόπιστος τρόπος και δεν αναγκάζομαι να δίνω την πιστωτική μου παντού. Αλλά κάνω τόσες αγορές μέσω ίντερνετ που έχω χάσει το λογαριασμό. Εισιτήρια, ξενοδοχεία, συσκευές και πάει λέγοντας. Μόνο μια φορά δεν τα βρήκα με μια τέτοια παραγγελία, στην Tchibo. Επέστρεψα ένα προϊόν και δεν πήρα όλα μου τα λεφτά πίσω, αλλά μια κακιά στιγμή δεν είναι αρκετή να με κάνει ν' αλλάξω συνήθειες.

Ας γυρίσω όμως πάλι στην τηλεόραση και στη συσκευή μου. Αλήθεια, θεωρείται μικρό το αρχικό κόστος αγοράς μιας τέτοιας απλής συσκευής, αντίστοιχης με μια οποιαδήποτε συσκευή σύνδεσης στο ίντερνετ (μόντεμ - ρούτερ). Αυτές οι συσκευές που κοστίζουν στη λιανική 30 - 50€ και προσφέρονται δωρεάν από τις εταιρίες παροχής ίντερνετ δεν έχουν λιγότερη τεχνολογία ενσωματωμένη απ' ότι η συσκευή της ΖΑΑΠ. Η διαφορά στην τιμή είναι η εφάπαξ πληρωμή των υπηρεσιών αναμετάδοσης του τηλεοπτικού σήματος. Άρα το έχω ήδη πληρώσει και αν θα προτιμήσω να πληρώσω εφάπαξ ή με συνδρομή είναι δικό μου θέμα. Αν η εταιρία παίρνοντας το σύνολο μιας ετήσιας συνδρομής της τάξης των 25€ το μήνα (κάπου τόσο έρχεται) από έναν πελάτης της είναι ικανοποιημένη αυτό είναι δικό της θέμα και φαντάζομαι πως θα το έχει πάρει υπόψη της. Μάλιστα, επειδή μαζί με τη βασική συσκευή λήψης αγόρασα και μια κεραία ασύρματης δικτύωσης (μάρκας NETGEAR) που στην πιάτσα πουλιέται γύρω στα 15€ ενώ την πλήρωσα 40€ μου έχει πάρει και από κει κάποιο ποσό. Το ότι η συσκευή έχει κάποια εγγύηση μεν, αλλά αν αυτή περάσει και χαλάσει πρέπει να απευθυνθώ πάλι στη ίδια εταιρία για να πάρω μια καινούρια (που δεν θα έχει χαμηλότερη τιμή) δεν μου φαίνεται πως το σήμα το έχω τσάμπα. Σίγουρα το θεωρώ συμφέρουσα λύση, αλλά πιστεύω ότι το συμφέρον είναι αμοιβαίο.

Η εμπειρία των 6 μηνών χρήσης της πλατφόρμας είναι ικανοποιητική. Επειδή η σύνδεση που χρησιμοποιώ είναι ασύρματη κάποιες στιγμές χάνεται η σύνδεση άρα και το σήμα. Όμως γι' αυτό δεν φταίει η εταιρία. Η ταχύτητα του ίντερνετ που έχω εδώ (16ΜΒ) είναι αρκετή για να καλύψει τόσο τη λήψη του τηλεοπτικού σήματος όσο και τις λοιπές συνήθεις δραστηριότητες στο ίντερνετ. Μόνο κάποιες φορές που κατεβάζω μεγάλα αρχεία από δικτυακούς τόπους που επιτρέπουν ψηλές ταχύτητες λήψεις, μπορεί να παρουσιαστούν κάποια παγώματα. Προσπαθεί να έχει αρκετό υλικό στο μπάφερ για να μην είναι εμφανή τέτοια προβλήματα, αλλά σ' αυτές τις περιπτώσεις, που ένα πρόγραμμα εξαντλεί το διαθέσιμο εύρος για κατέβασμα, τι να σου κάνει και το καημένο το μπάφερ.

Είναι αλήθεια πως τηλεόραση δεν βλέπουμε πολύ. Κάνα δυο τρεις ωρίτσες το βραδάκι (και αν) είναι μια χαρά. Τις υπόλοιπες ώρες ακούμε ραδιόφωνο. Καμιά ταινία, κάνα σήριαλ κι είμαστε εντάξει. Μπορεί να περάσει μέρα που να μην την ανοίξουμε καθόλου. Κι είναι πολύ βολικό να παρακολουθούμε ελληνική τηλεόραση εδώ στη Γερμανία που έχουμε μια ώρα διαφορά! Γιατί όταν ήμουν στην Ελλάδα πάντα με δυσκόλευε το γεγονός ότι κάτι που μου άρεσε το είχαν πολύ αργά. Όταν ξεκίναγε στις 10 - 11 η ώρα το βράδυ μπορεί και 12, πότε να το δεις και πότε να πας για ύπνο. Πολύ περισσότερο που εγώ σηκώνομαι στις 5:25 το πρωί. Ενώ εδώ άνετα βρίσκονται θέματα που τελειώνουν τα μεσάνυχτα ώρα Ελλάδας, δηλ. στις 11 εδώ και που με τη συνήθη καθυστέρηση μου επιτρέπουν αν αποχωρήσω αξιοπρεπώς, έχοντας προλάβει να τα δω ολόκληρα. Πολύ τηλεόραση είδα για μια δυο μέρες που με είχε πιάσει η μέση μου κι έμεινα ξάπλα και διαπίστωσα για άλλη μια φορά πως δεν χάνω τίποτα που δεν την παρακολουθώ. Πάντως, οι διαπιστώσεις για το σήμα δεν έχουν να κάνουν με ώρες και μέρες.

Η εταιρία βρίσκεται σε εγρήγορση και ανανεώνεται ποικιλοτρόπως. Για παράδειγμα έχει ανανεωθεί δυο τρεις φορές μέχρι τώρα το ενσωματωμένο πρόγραμμα που περιέχεται στη συσκευή (το σόφτγουερ που λέμε ελληνικά). Έχουν προστεθεί καινούρια κανάλια και καινούριες δυνατότητες. Καλά, τη δυνατότητα να σερφάρω στην οθόνη της τηλεόρασης μόνο δοκιμαστικά την χρησιμοποίησα στην αρχή. Μια χαρά τα καταφέρνω με τον υπολογιστή. Γιατί άντε και βλέπεις ένα ωραίο γιουτιουμπάκι. Άμα το μεγαλώσεις στην οθόνη της τηλεόρασης, συνήθως χάνει. Άρα; Έχει και κάποιες παλιές ταινίες, ελληνικές και ξένες και σήριαλ. Το πρόβλημά μου μ' αυτές είναι ότι ενώ αρχίζουν κανονικά, μετά από κάνα 10λεπτο χάνεται ο ήχος. Δεν ξέρω γιατί συμβαίνει αυτό, δεν έχω επικοινωνήσει με την εταιρία, ίσως γιατί δεν μου είναι απαραίτητα, αν και κάποιες φορές θα μ' άρεσε νά 'βλεπα κάτι απ' αυτά.

Πριν κάνα μήνα και κάτι, μπαίνω να δω κάποιο σήριαλ, δεν θυμάμαι τι είχαμε επιλέξει, και με τη διαδικασία που έμπαινα κάθε μέρα και τα έβρισκα είχαν εξαφανιστεί όλα τα μεγάλα (εννοώ πανελλαδικής εμβέλειας) κανάλια. Αμάν, τι έγινε σκέφτομαι. Στην αρχή πανικός. Την πατήσαμε λέω. Με είχαν επηρεάσει όσο νάναι και τα περί νομιμότητας, πολύ θέλει. Μετά σκέφτομαι πιο ψύχραιμα. Μπαίνω στο σάιτ της εταιρίας, δεν βλέπω κάτι. Επειδή όμως δίνει τη δυνατότητα για άμεση επικοινωνία, γράφω το πρόβλημά μου και παίρνω την απάντηση να μπω σε μια συγκεκριμένη διεύθυνση και να δηλώσω τον αριθμό της συσκευής λήψης και αν μπω στο "My TV". Η οδηγία σε πρώτη φάση δεν είναι πολύ ξεκάθαρη. Γιατί τι θα βγει απ' τη διαδικασία αυτή; Τέλος πάντων, προσπαθώ αν ακολουθήσω την οδηγία και διαπιστώνω πως αυτό που με προτρέπει να κάνω το έχω ήδη κάνει. Έχω την κακιά συνήθεια όταν αγοράζω μια συσκευή που με προτρέπει να τη δηλώσω, να το κάνω. (Π.χ. στη Νόκια είναι δηλωμένα όλα τα τηλέφωνα που πέρασαν απ' τα χέρια μου, ακόμα κι αυτό που μου έκλεψαν στ' Αϊβαλί). Και μπαίνω στο τμήμα "My TV" και δεν καταλαβαίνω τι έχω να κερδίσω. Επαναλαμβάνω την ερώτηση κι η απάντηση ίδια. Προσπαθώ να δω τι γίνεται αν προσθέσω κάποια κανάλια στο τμήμα αυτό και να επανέλθω αλλά δεν προλαβαίνω και πολλά όταν ευγενικά με καληνυχτίζει η άλλη πλευρά. Τέλος πάντων, βλέπω πως μια τέτοια επιλογή "My TV" υπήρχε και στο αρχικό μενού της συσκευής. Μπαίνοντας εκεί βρήκα όλα τα κανάλια που έψαχνα.

Για ένα διάστημα λοιπόν, έμπαινα και έβλεπα τηλεόραση μ' αυτόν τον τρόπο. Δεν έγινε και τίποτα δηλαδή. Κάποια στιγμή κι επειδή στην ΕΡΤ3 υπήρχε πρόσβαση και με τους δυο τρόπους κι επειδή στο "My TV" το σήμα δεν ήταν πολύ καλό (βέβαια, ΕΡΤ3 είν' αυτή, δεν είναι περίεργο) δοκιμάζοντας να την δω από την παλιά επιλογή (Live TV) βλέπω ότι τα μεγάλα κανάλια έχουν επιστρέψει, μόνο που τώρα από κάτω υπάρχει η σημείωση "only Europe". Αυτό με κάνει να σκέφτομαι πως κάτι έγινε με τα δικαιώματα που λέγαμε στην αρχή.

Συμπέρασμα; Οι πρώτοι έξι μήνες κύλησαν καλά, κι εγώ είμαι ευχαριστημένος. Τίποτα άλλο.

2 σχόλια: