Δευτέρα 3 Μαΐου 2010

Αριστερή ή Δεξιά Στροφή Αυτοκινήτων

Γενικά η αριστερή στροφή των αυτοκινήτων στο δρόμο δεν απαγορεύεται. Στην Ελλάδα την έχουμε περιορίσει σε ελάχιστα μέρη και τότε μόνο με ειδικό φανάρι. Καλά, δεν συζητάμε για να κάνεις αναστροφή σε δρόμο κεντρικό (ακόμα και αν έχει φανάρι για αριστερή στροφή). Εδώ τα αυτοκίνητα στρίβουν αριστερά (οπότε και μπορούν να κάνουν αναστροφή) σχεδόν σε κάθε διασταύρωση (με εξαίρεση βέβαια αν απέναντι είναι μονόδρομος). Στην αρχή, μου έλεγε ο πλοηγός (GPS, NAVIGATOR ή όπως αλλιώς) για να κάνω αναστροφή και έλεγα «μα τι λέει αυτό».
Τώρα το έχω συνηθίσει. Και η αναστροφή γίνεται την ώρα που είναι αναμμένο το φανάρι κι απ’ τις δυο μεριές! Κάτω υπάρχουν γραμμές που σε καθοδηγούν υποτίθεται – εμένα μάλλον με μπερδεύουν. Πας μέχρι εκεί που μπορείς, περιμένεις και μόλις κόψει η κίνηση από απέναντι στρίβεις. Υπάρχει περίπτωση να έχει και βοηθητικό φανάρι σε μέρη που η κίνηση είναι αυξημένη. Και δεν μιλώ για την περίπτωση με κανονικό φανάρι για στροφή αριστερά. Υπάρχει κι αυτό. Αλλά στις υπόλοιπες περιπτώσεις. Είναι πάνω στη στροφή, είναι ένα (μόνο) και ανάβει πράσινο βελάκι όταν ανάψει κόκκινο για την κίνηση ευθεία και δευτερόλεπτα πριν ανοίξει το φανάρι για την κίνηση κάθετα.
Ενδιαφέρον είναι και το πώς φτιάχνεται λωρίδα για δεξιά στροφή (αν συνήθως στρίβουν αρκετά αυτοκίνητα). Κόβουν λίγο από κάθε λωρίδα και πρέπει να φύγεις εσύ που πας ευθεία γιατί εκεί που κινείσαι δεξιά ξαφνικά ξεφυτρώνει δεξιά σου μια καινούρια λωρίδα χωρίς να έχει αλλάξει το πλάτος του δρόμου! Θαύμα. Το ίδιο γίνεται και για τις αριστερές στροφές μερικές φορές, αν και εκεί συνήθως υπάρχει ένα μεσαίο διάζωμα που θα μικρύνει και θα φτιάξει την εσοχή.
Πάντως το να σε μπερδέψουν τα φανάρια είναι το πιο εύκολο. Πέρα απ’ τη συνύπαρξη των ειδικών για τα τραμ που τα χρησιμοποιούν και τα λεωφορεία και λες τώρα που βρέθηκε αυτό, ας δούμε ένα παράδειγμα: είναι κανονικά τα φανάρια και έχει και σήμανση κάτω ότι η λουρίδα στρίβει και δεξιά ή μόνο δεξιά. Δίπλα απ’ αυτά έχει και δυο ακόμα φανάρια. Είσαι στη δεξιά λωρίδα, έχεις βγάλει φλας, είναι κόκκινο και φυσικά περιμένεις. Ξαφνικά το ένα από τα διπλανά φανάρια ανάβει πράσινο για να στρίψεις δεξιά. Κι αν δεν είσαι υποψιασμένος εξακολουθείς να περιμένεις οπότε δημιουργείται μια μικροαναστάτωση. Όχι πως θα ακούσεις κόρνα – αυτό είναι σπάνιο. Αλλά έναν εκνευρισμό τον αντιλαμβάνεσαι. Πας να ξεκινήσεις καθυστερημένα, το πράσινο γίνεται πορτοκαλί και μετά τίποτα. Ισχύει και πάλι το αρχικό κόκκινο!
Άλλη περίπτωση, που δυσκολεύει όταν στρίβεις, είναι ότι μπορεί να είναι πράσινο για τους πεζούς (και τα ποδήλατα, να μην ξεχνιόμαστε). Θέλει μεγάλη προσοχή. Συνήθως (όμως όχι πάντα) υπάρχει και ένα πορτοκαλί που αναβοσβήνει με το σήμα των πεζών ή/και των ποδηλάτων. Μόνο που αυτό είναι καθώς στρίβεις και όχι όπως έχουμε συνηθίσει εμείς δίπλα στο φανάρι. Αποτέλεσμα αυτού ότι στην αρχή δεν ήξερα ποιον προειδοποιεί: τον πεζό ή το αυτοκίνητο. Προσεκτικότερη μελέτη κι αφού ο πεζός είχε το δικό του – καθαρό – πράσινο κατέληξε στο ότι προειδοποιεί τον οδηγό του αυτοκινήτου.
Και μια πατέντα που χρησιμοποιείται, συνήθως σε μικρά μέρη, όταν οι δρόμοι δεν έχουν διαβάσεις πεζών. Για στροφή δεξιά υπάρχει μόνιμα πράσινο. Και για να μην ξοδεύουν ρεύμα, το έχουν ζωγραφίσει!
Σύστημα φαναριών για τραμ και λεωφορεία (μπροστά που τους επιτρέπει την κίνηση ευθεία ή αριστερά - το τελευταίο το έχω πετύχει στο αντίστοιχο με πορτοκαλί) και για αυτοκίνητα πίσω. Τα έχει όλα!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου