Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2010

Σχολεία (Γυμνάσια) Βαυαρίας

Έγραφα χθες πως τα σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης της Βαυαρίας αποτελούν ιδιαίτερη περίπτωση. Και εξηγώ γιατί: Μιας και κάθε κρατίδιο έχει διαφορετικό υπουργείο παιδείας, όταν έγινε η συμφωνίας Ελλάδας – Γερμανίας για τη λειτουργία Ελληνικών σχολείων εδώ (το 1972, επί χούντας) η Βαυαρία διαφώνησε. Η παιδεία είναι υποχρέωση του κράτους, άρα θα έχω λόγο εγώ, είπε. Και στα αμιγή σχολεία των άλλων περιοχών αντέταξε δίγλωσσα σχολεία με το κύριο βάρος των μαθημάτων να γίνεται στα Ελληνικά. Έτσι, εμείς μπορεί συνήθως να τα χαρακτηρίζουμε ως αμιγή αλλά κάθε άλλο παρά τέτοια είναι.
Τα σχολεία αυτά λειτουργούν με το καθεστώς των ιδιωτικών (όπως και τα υπόλοιπα αμιγή στη Γερμανία) αλλά το κόστος λειτουργίας τους βαραίνει κατά 80%(!) το Βαυαρικό κρατίδιο. Δηλ. η Ελλάδα, για τα σχολειά αυτά πληρώνει ελάχιστα. Απ’ την άλλη, το σχολείο λειτουργεί όπως ένα γερμανικό. Π.χ. υπάρχει άντρας (γυμναστής) που κάνει γυμναστική στα αγόρια και γυναίκα (γυμνάστρια) στα κορίτσια. Οι εκπαιδευτικοί που δουλεύουν σ’ αυτά ακολουθούν το ωράριο των γερμανών εκπαιδευτικών (28 ώρες τη βδομάδα), η γραφειοκρατία είναι η γερμανική με την υποβολή μεγάλου αριθμού πλάνων, αναφορών κλπ αλλά και οι αμοιβές αντίστοιχες. Κι επειδή υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι απ’ την Ελλάδα, που παίρνουν ήδη το μισθό τους στην Ελλάδα ενώ εδώ μόνο τη διαφορά, ένα μέρος απ’ το 20% της συμμετοχής της Ελλάδας στο κόστος καλύπτεται απ’ αυτά.
Μερικά στοιχεία για το γυμνάσιο: Η βαθμολογία είναι από 6 μέχρι 1 και το παιδί πρέπει να έχει από 3 και πάνω άντε και κάνα 4άρι σε δευτερεύον μάθημα, για να περάσει την τάξη. Έλα όμως που εμείς έχουμε συνηθίσει στην κλίμακα από 1 μέχρι 20. Η βαθμολογία κατατίθεται και καταχωρίζεται διπλά. Στο Ελληνικό σύστημα για την ελληνική πλευρά (αν π.χ. ένα παιδί πάρει μετεγγραφή για Ελλάδα) και στο Βαυαρικό για τη βαυαρική. Με αντιστοίχιση. Π.χ. το 16, 17, 18, αντιστοιχούν στο 2 ενώ το 19 και το 20 στο 1. Και πάει λέγοντας, αν και οι εξ Ελλάδος καθηγητές έχουν δυσκολία γιατί πώς θα ξεχωρίσει ο μαθητής του 18 απ' αυτόν του 16 (οι Γερμανοί δεν έχουν τέτοιο πρόβλημα!).
Οι απουσίες σημειώνονται μεν, δεν έχουν επίπτωση στην φοίτηση δε. Ειδοποιείται ο γονιός, μιας και είναι υπεύθυνος αλλά μέχρις εκεί. Όλα τα παιδιά το καλοκαίρι θα περάσουν (εντάξει, μέχρι κάποιο όριο αρκετά ψηλό, δεν ξέρω πόσο ακριβώς). Εξετάσεις δεν έχουν, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως περνάνε την τάξη αν ο καθηγητής δεν βάλει προβιβάσιμο βαθμό. Κι αν οι Έλληνες καθηγητές είναι ψυχοπονιάρηδες, δεν συμβαίνει το ίδιο και με τους Γερμανούς! Έτσι υπάρχουν μαθητές που επαναλαμβάνουν την τάξη για 2η, 3, ή παραπάνω φορά.
Τα μαθήματα γίνονται στα Ελληνικά και στα Γερμανικά σε αναλογία 2 προς 1. Για κάθε 2 ώρες ελληνόγλωσσου μαθήματος υπάρχει 1 γερμανόγλωσσου. Π.χ. τα μαθηματικά είναι 4 ώρες γερμανικά και 2 ελληνικά. Και το αναλυτικό πρόγραμμα καθορίζεται "από κοινού", με τους Βαυαρούς να έχουν το πάνω χέρι. Ας πούμε πριν δυο χρόνια αποφάσισαν ότι τα αρχαία ελληνικά δεν είναι μάθημα που θα έπρεπε να διδάσκεται στο γυμνάσιο. Τα έκοψαν και για ισορρόπηση αφού ήταν 2ωρο έκοψαν κι ένα μονόωρο στα γερμανικά: την πληροφορική. Βέβαια, επέτρεψαν να γίνονται αυτά αν το θέλουν τα παιδιά κι έτσι διδάσκονται σαν μάθημα επιλογής, τις τελευταίες ώρες, μόνο για όσα παιδιά θέλουν. Και προφανώς το κόστος δεν συνυπολογίζεται στο 80 - 20. Είναι κόστος καθαρά ελληνικό. Για να βγει το πρόγραμμα, το σχολείο λειτουργεί για 9 διδακτικές ώρες τη μέρα (όλες υποχρεωτικά 45λεπτες) κι έτσι λειτουργεί απ' τις 8:00 μέχρι τις 15:15, με τρία διαλείμματα των 15', 10' και 5' λεπτών αντίστοιχα δηλ. μετά από 2, 3 και 2 (+ 2) συνεχόμενες ώρες μάθημα!
Οι διεύθυνση των σχολείων γίνεται από τον Έλληνα διευθυντή αλλά και τον Γερμανό υποδιευθυντή. Έτσι η γερμανομάθεια των εκπαιδευτικών που διδάσκουν σ' αυτά είναι απαραίτητη, αν και, βέβαια, αν δεν έχουμε τι να κάνουμε. Και οι αργίες είναι αυτές που ορίζονται απ' τους Βαυαρούς. Έτσι, στις 28 Οκτώβρη γίνεται μάθημα και γιορτή (σιγά που θα υπήρχε αργία για την αντίσταση κατά του άξονα! Δεν φτάνει που επιτρέπουν και τη γιορτή....). Υπάρχουν μέρες κουλτούρας (=εκδρομή σε μουσείο ή κάτι τέτοιο για τη γνωριμία των παιδιών με τον τοπικό πολιτισμό) και μέρες περιπάτου (=εκδρομή με ποδαρόδρομο) που προγραμματίζονται απ' την αρχή της χρονιάς και πραγματοποιούνται ανεξαρτήτως καιρού (χαρά να περπατάς μέσα στη βροχή!!!).
Τα τμήματα στο σχολείο δεν φτιάχνονται αλφαβητικά αλλά και ανάλογα με την επίδοση των μαθητών. Έτσι υπάρχουν "καλά" τμήματα και "μέτρια" τμήματα (όχι "κακά" δεν δημιουργούνται). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα όλοι οι εκπαιδευτικοί να θέλουν να έχουν μόνο "καλά" τμήματα. Κάτι που, βέβαια, δεν είναι εφικτό κι έτσι υπάρχει σχετικό μαλλιοτράβηγμα. Αν δε συνυπολογιστεί πως για να θεωρηθεί πλήρες το ωράριο πρέπει να κάνει κάποιος 28 ώρες αλλιώς οι αποδοχές μειώνονται αναλογικά, γίνεται κατανοητό νομίζω το τι γίνεται όταν πρέπει να κανονιστούν οι κατανομές. Επίσης, το κάθε μάθημα μπορεί να διδάσκεται από εκπαιδευτικούς διαφορετικών ειδικοτήτων. Δεν ισχύει η αυστηρότητα κατά κλάδο που ξέρουμε στην Ελλάδα. Ακόμα και ένας δάσκαλος μπορεί να διδάσκει στο γυμνάσιο (για το αντίστροφο δεν ξέρω) π.χ. μαθηματικά. Και πράγματι υπάρχουν στα ελληνικά γυμνάσια τέτοιες περιπτώσεις.  Ή για κάποιο λόγο έχουν έρθει αρκετοί φυσικοί και κάνουν μαθηματικά (και στην Ελλάδα προβλέπεται αυτό αλλά σε δεύτερη ανάθεση, αν δεν υπάρχει εκπαιδευτικός της ειδικότητας και για να συμπληρώσει το ωράριο ο άλλος, αλλά μόνο σε πολύ συγγενικές ειδικότητες.
Αυτά για τα ελληνικά γυμνάσια της Βαυαρίας. Πιθανά υπάρχουν λεπτομέρειες που μου ξεφεύγουν. Θα χαρώ να συμπληρώσετε με σχόλια.

6 σχόλια:

  1. "Τα μαθήματα γίνονται στα Ελληνικά και στα Γερμανικά σε αναλογία 2 προς 1. Για κάθε 2 ώρες ελληνόγλωσσου μαθήματος υπάρχει 1 γερμανόγλωσσου. Π.χ. τα μαθηματικά είναι 4 ώρες γερμανικά και 2 ελληνικά."
    Με μπέρδεψες τώρα.
    2ωρες Ελλ-1ώρα Γερμ=>2ωρες μαθηματικά (Ελλ)- 1ώρα μαθηματικά (Γερμ)?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Κι επειδή υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτικοί αποσπασμένοι απ’ την Ελλάδα, που παίρνουν ήδη το μισθό τους στην Ελλάδα ενώ εδώ μόνο τη διαφορά, ένα μέρος απ’ το 20% της συμμετοχής της Ελλάδας στο κόστος καλύπτεται απ’ αυτά".
    Κύριε Μαλλιαρέ μήπως θα μπορούσατε να γίνετε σαφέστερος ως προς το ύψος των αποδοχών των συναδέλφων που εργάζονται στα Γυμνάσια της Βαυαρίας; Πρόκειται για αποσπασμένους από την ημεδαπή εκπαιδευτικούς ή για ομογενείς; Οι συγκεκριμένες θέσεις μήπως είναι περιζήτητες και ...απαγορευτικές για νεοαποσπώμενους;
    Σας ευχαριστώ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μάλλον κακή η διατύπωση. Συγνώμη, αλλά δεν είναι και εύκολα.

    Η αναλογία στο 2 : 1 είναι για το σύνολο των μαθημάτων και όχι στα επιμέρους. Τα ελληνόγλωσσα σίγουρα είναι τα γλωσσικά, ιστορία, θρησκευτικά. Η γυμναστική, μάλλον δεν έχει γλώσσα. Τα αγγλικά μάλλον πρέπει να είναι εκτός νόρμας. Γερμανόγλωσσα είναι σίγουρα τα γερμανικά, αλλά δεν φτάνουν για να πιάσουμε την αναλογία. Άρα εκτός απ' το μάθημα της γλώσσας των γερμανικών χρειάζονται κι άλλα μαθήματα να τσοντάρουν για να ισορροπήσουμε. Έτσι επιλέχτηκαν π.χ. ένα μέρος από τα μαθηματικά νε γίνονται στη γερμανική γλώσσα αλλά και με το γερμανικό αναλυτικό πρόγραμμα. Όμως, μάλλον επειδή υπάρχει διαφορά στα αναλυτικά προγράμματα, μπήκαν και δυο ώρες ελληνόγλωσσα μαθηματικά. Δεν ξέρω το ωρολόγιο των γερμανικών σχολείων.

    Ελπίζω έτσι να φαίνεται καλύτερα το τι ισχύει.

    Το αστείο είναι πως η πληροφορική που κόπηκε όπως γράφω για να κρατηθεί η αναλογία αυτή, είναι μάθημα που εξετάζεται για το Κβάλι για την ισοτίμηση με Χάουπτσούλε - το γερμανικό τεχνικό γυμνάσιο αλλά και αυτές του Μίτλερεράιφε για ισοτίμηση με Ρεάλσουλε - το επαγγελματικό που έχει και 10η τάξη και τα ελληνικά γυμνάσια έχουν κι απ' αυτό. Τα παιδιά που περνούν τις τελευταίες είναι αυτά που θέλουν να συνεχίσουν στο γερμανικό Γκυμνάζιουμ (με στόχο εισαγωή σε γερμανικό ΑΕΙ) ή σε Μπερούφσούλε (δευτεροβάθμια επαγγελματικά σχολεία ανώτερου επιπέδου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Όσον αφορά το δεύτερο: Δυστυχώς, δεν μπορώ να γίνω πιο σαφής μιας και ούτε εγώ ούτε η γυναίκα μου (που δουλεύει σε τέτοιο σχολείο αλλά με ελληνικό επιμίσθιο - η πληροφορική που λέγαμε) είμαστε στην κατηγορία αυτή για να ξέρω και να μπορώ να απαντήσω για συγκεκριμένα ποσά. Αν ήξερα, να είσαι σίγουρος πως θα το είχα ήδη αναφέρει.
    Στα σχολεία αυτά εργάζονται όλες οι κατηγορίες εκπαιδευτικών: αποσπασμένοι, συμβασιούχοι αορίστου χρόνου αλλά και ωρομίσθιοι για τους οποίους αρκετή συζήτηση ακούω να γίνεται αλλά λεπτομέρειες δεν ξέρω.
    Σαφώς και οι θέσεις είναι περιζήτητες παρά το γεγονός του ωραρίου των 28 ωρών (εγώ αυτή τη στιγμή έχω 18 που το 2012 θα γίνουν 16, αν και, για τους αποσπασμένους στο εξωτερικό προβλέπονται +3 ως υπερωρία χωρίς αμοιβή, δηλ. φέτος κάνω 21).
    Αλλά δεν θα έλεγα πως είναι απαγορευτικές για νεοαποσπασμένους. Για να τοποθετηθεί κάποιος στα σχολεία αυτά πρέπει να έχει ακόμα 3 χρόνια μπροστά του άρα το πολύ να βρίσκεται ήδη 2 χρόνια εδώ. Επίσης, όπως ήδη ανέφερα απαιτείται αυξημένη γερμανομάθεια. Απ' την άλλη, σαφώς και οι Γερμανοί θέλουν να μην μένουν κενά για συμπλήρωση με τις καινούριες αποσπάσεις του καλοκαιριού αφού πρέπει το πρόγραμμα για την καινούρια χρονιά να έχει ανακοινωθεί πριν κλείσουν τα σχολεία και να εφαρμοστεί από την πρώτη μέρα που θα ανοίξουν. Κι επειδή δεν είμαστε ποτέ σίγουροι και έτοιμοι, τα ελληνικά γυμνάσια στη Βαυαρία ανοίγουν μια μέρα πριν απ' τα υπόλοιπα σχολεία για τους καθηγητές!

    ΑπάντησηΔιαγραφή