Ο πεζόδρομος γεμάτος γαρμπιλάκι. Βρόμικος φαίνεται όταν δεν έχει χιόνι, αλλά βολικός άμα πρέπει να περπατάς στα χιόνια.
Στα ορεινά (κυρίως) χωριά της Ελλάδας, από το καλοκαίρι ή αρχές του φθινοπώρου γίνονται προετοιμασίες για το χειμώνα. Ξύλα για το τζάκι ή τη σόμπα, φαγώσιμα μακράς διάρκειας για τις μέρες του αποκλεισμού από τα χιόνια. Με το τρένο περνώντας, βλέπω κι εδώ να στοιβάζουν ξύλα στα χωριά. Στις πόλεις κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό γιατί ούτε ξύλα υπάρχουνε αλλά ούτε χώρος μερικές φορές. Για τη ζέστη στην πόλη προτιμούν το αέριο. Όμως ο χειμώνας όταν πέφτει έχει διάρκεια. Οι θερμοκρασία μένει κάτω από το μηδέν για πολύ καιρό (πέρυσι, από αρχές Δεκέμβρη μέχρι μέσα Φλεβάρη οι μέρες με θερμοκρασίες με θετικό πρόσημο ήταν δεν ήταν ούτε 10) και τον περισσότερο με χιόνι. Έτσι οι προετοιμασίες για το διάστημα αυτό, με το χιόνι και την παγωνιά, χρειάζεται να είναι σοβαρές.Το πρώτο και κύριο μέλημα των αρχών είναι η προμήθεια αλατιού αλλά και το στήσιμο σε διάφορα σημεία αποθηκών με ψιλό γαρμπίλι το οποίο χρησιμοποιείται για τους πεζόδρομους και τα πεζοδρόμια. Γιατί όσο και να καθαρίζονται από το χιόνι, σ' αυτά υπάρχει μια ιδιαιτερότητα: όταν πατηθεί το χιόνι από αυτούς που κυκλοφορούν, μετά το μηχάνημα που το ξύνει και το μαζεύει δεν μπορεί να το πάρει. Θέλει φτυάρι, κι αυτό σημαίνει πολύ απασχόληση. Ενώ τώρα, αφού ξυστεί το πάνω, πέφτει το γαρμπιλάκι και καθώς περπατάει κάποιος αφενός δεν γλιστράει, αλλά και τρίβει το χιόνι και δεν το αφήνει να κάνει κρούστα πάγου. Βέβαια, όταν αρχίζουν να λιώνουν τα χιόνια χρειάζεται σκούπισμα (ειδικά στους ποδηλατόδρομους) αλλά αυτό είναι σχετικά εύκολη υπόθεση.
Οι οδηγοί πρέπει να αλλάξουν τα ελαστικά στα αυτοκίνητά τους. Υπάρχουν ειδικά λάστιχα για το χειμώνα και άλλα, διαφορετικά, για το καλοκαίρι. Και το αυτοκίνητο πρέπει να φοράει τα αντίστοιχα. Αλυσίδες κυκλοφορούν, αλλά όχι μέσα στις πόλεις. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις. Στις θερμοκρασίες κάτω από 7 ή 8 βαθμούς το αυτοκίνητο πρέπει να φοράει τα κατάλληλα λάστιχα. Απ' ότι μου έχουν πει, σε περίπτωση ατυχήματος το πρώτο πράγμα που θα ελεγχθεί είναι αυτό. Ανεξάρτητα φταις δεν φταις. Έτσι τα συνεργεία ελαστικών έχουν εξασφαλίσει πως θα δουλεύουν συνέχεια αλλάζοντας λάστιχα! Μια το φθινόπωρο και μια την άνοιξη. Συνήθως το κάθε σετ είναι στη δική του ζάντα να αποφεύγεται το μοντάρισμα και να είναι πιο εύκολες και γρήγορες οι διαδικασίες. Υπάρχουν και τα "άλες βέτα" (alles Wetter) δηλαδή τα παντός καιρού, που όμως δεν συνηθίζονται παρά από αυτούς που δεν κυκλοφορούν πολύ το αυτοκίνητό τους, ειδικά το χειμώνα.
Μια άλλη προετοιμασία που γίνεται από τους δήμους είναι να καλυφθούν όλα τα μαρμάρινα αγάλματα και τα σιντριβάνια για να μην καταστραφούν από τον πάγο. Με ειδικές ξύλινες κατασκευές, ένα προς ένα, καλύπτονται όλα (και δεν είναι λίγα). Επίσης στους σταθμούς του μετρό οι κυλιόμενες σκάλες που λειτουργούν τον άλλο καιρό και προς τις δυο κατευθύνσεις, για άνοδο και κάθοδο τώρα ρυθμίζονται μόνο για άνοδο για να μην κατεβάζουν χιόνι. Στη περίπτωση που υπήρχαν διπλές, τότε αφήνουν μια να ανεβαίνει και μια να κατεβαίνει, κι όσο αντέξει!
Από κει και πέρα τα συνεργεία είναι σε ετοιμότητα και με το που σταματάει η χιονόπτωση κάνουν την εμφάνισή τους. Αποτέλεσμα οι δρόμοι είναι καθαροί, τα πεζοδρόμια σε κατάσταση τέτοια που να μπορεί να κυκλοφορήσει κανείς με ασφάλεια. Όχι πως δεν μπορεί να συμβούν και ατυχήματα. Όλο και κάτι γίνεται. Και έχω ακούσει από παλιότερους και οι άνθρωποι με πατερίτσες πληθαίνουν τέτοια εποχή. Αλλά η κατάλληλη προετοιμασία μειώνει το πρόβλημα. Και δεν είναι το ίδιο σε όλους τους δήμους. Στη Στουτγάρδη για παράδειγμα, στη ν περιοχή που είναι το σχολείο, τα πεζοδρόμια και οι πλαϊνοί δρόμοι μένουν γεμάτοι και ό,τι κάνει ο καιρός.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου