Τρίτη 4 Οκτωβρίου 2011

Έξοδα Ελληνικών Σχολείων Γερμανίας

Ακούμε πολλές φορές από το Υπουργείο για τα 100 εκατομμύρια που στοιχίζει η ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό. Πολλές φορές μου δημιουργήθηκε η απορία αν είναι τόσα, το ποσό μου φαινόταν πάντα τραβηγμένο (προς τα πάνω) έχοντας υπόψη ότι το κόστος των εκπαιδευτικών (σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου) δεν ήταν πάνω από 40 – 45 εκατομμύρια και ξέροντας ότι ένα σχετικά μεγάλο σχολείο είχε έξοδα γύρω στο 1 εκατομμύριο μεν, αλλά τέτοια σχολεία είναι λίγα αφενός, υπάρχουν πολλά μικρότερα που ουσιαστικά δεν έχουν έξοδα αφού φιλοξενούνται δωρεάν σε χώρους που παραχωρούνται είτε απ’ το κράτος υποδοχής είτε από τις κοινότητες ή την εκκλησία κλπ (εκτός κι αν η φιλοξενία ήταν κατ’ όνομα και κάποιοι άλλα έλεγαν κι άλλα ίσχυαν, αλλά και πάλι ευθύνη των αρμοδίων που το επέτρεπαν).

Ερχόμενος άμεσα σε επαφή με τα εδώ σχολεία άρχισα να μαθαίνω πως ο ισχυρισμός αυτός έπεφτε κι άλλο. Αφού ένα μέρος των χρημάτων αυτών επιστρέφεται από αρκετές από τις χώρες υποδοχής. Για παράδειγμα η Βαυαρία χρηματοδοτεί κατά 80% το κόστος των σχολείων υποχρεωτικής παιδείας. Το υπόλοιπο 20% είναι οι μισθοί στην Ελλάδα των αποσπασμένων εκπαιδευτικών. Έτσι, τα λεφτά που δίνει το Βαυαρικό κρατίδιο όχι μόνο φτάνουν για τα έξοδα των δημοτικών και γυμνασίων της Βαυαρίας, αλλά νομίζω πως περισσεύουν κιόλας χρήματα τα οποία διοχετεύονται αλλού (αποδείξεις δεν έχω, αλλά αυτή η αίσθηση υπάρχει).

Πρόσφατα έμαθα ότι και η Βάδη Βυρτεμβέργη πληρώνει αρκετά για τα εδώ ελληνικά σχολεία. Δεν ξέρω ακριβή ποσά σήμερα, πάντως τελευταία ήταν 350.000€. Λεφτά που δίνονται στην Ελλάδα μέσω του Προξενείου στη Στουτγάρδη. Επίσης ότι ένα μέρος των εξόδων γενικά χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση στα πλαίσια του προγράμματος διατήρησης της μητρικής γλώσσας.

Και μου γεννιέται το ερώτημα: τελικά πόσα κοστίζει το εγχείρημα το οποίο σήμερα με τον νέο νόμο που ετοιμάζεται ουσιαστικά σταματάει; Πόσα ξοδεύονται και πού, πόσα εισπράττονται από τις διάφορες πηγές χρηματοδότησης; Και αν κάποιος αρμόδιος έμπαινε στον κόπο να απαντήσει στα παραπάνω θα έπρεπε να απαντήσει και στο ερώτημα: πόσο αποτιμώνται τα έμμεσα οικονομικά οφέλη από την ύπαρξη των τμημάτων διδασκαλίας της Ελληνικής γλώσσας στο εξωτερικό. Πόσο είναι το όφελος από τη δυνατότητα των παιδιών των μεταναστών, μετανάστες και τα ίδια τρίτης τέταρτης ή και παραπάνω γενιάς να μιλούν την ελληνική γλώσσα. Πόσα λεφτά αφήνουν όταν επισκέπτονται αυτά την Ελλάδα κι αν αυτό θα γινόταν όταν ήταν αποκομμένα απ’ την Ελληνική γλώσσα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου