Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2011

Στατιστικά

Είθισται να γράφω για τη Γερμανία. Οι αναφορές στην Ελλάδα είναι συνήθως συγκριτικές. Εδώ έτσι εκεί αλλιώς. Σπάνια να είναι ένα κείμενο αυτόνομο. Απ αυτά τα σπάνια είναι και το σημερινό. Γιατί μπορεί μεν το σώμα να βρίσκεται στη Γερμανία αυτή τη στιγμή, όμως η κινητήρια δύναμη για την παραμονή εδώ - το χρήμα, έρχεται από την Ελλάδα. Κι ό,τι συμβαίνει στην Ελλάδα, έχει άμεσο αντίκτυπο στο πώς είμαστε και πώς περνούμε εδώ. Γιατί τα γράφω αυτά; Γιατί χθες δόθηκε στη δημοσιότητα το νέο μισθολόγιο. Και μπορεί προς το παρόν να είναι νομοσχέδιο, αλλά αυτό δεν σημαίνει τίποτα. Η επικύρωση απ' τη βουλή έχει τυπικό χαρακτήρα. Η διάκριση των εξουσιών σε νομοθετική και εκτελεστική είναι μόνο στα χαρτιά, και απλά ταλαιπωρεί μαθητές και φοιτητές στις εξετάσεις.

Σύμφωνα με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα, ένας εκπαιδευτικός, με το που διοριζότανε, έπαιρνε μισθό 1.408€ (μικτά). Τόσα έβγαιναν μετά από τις τελευταίες μειώσεις του Ιουλίου. Με το νέο φτωχολόγ.... συγγνώμην μισθολόγιο, ο μισθός του είναι 1.092€! Αντίστοιχα πάνε οι μειώσεις και όταν περνάνε τα χρόνια, όπως για παράδειγμα στην περίπτωσή μου με σχεδόν 20 χρόνια υπηρεσίας. Κι επαναλαμβάνω: όλα αυτά μικτά. Γιατί μετά από τις διάφορες κρατήσεις τα καθαρά μένουν γύρω στα 800€ το μήνα (κι αυτό, μη λαμβάνοντας υπόψη ότι αν είναι νεοδιόριστος έχει να πληρώνει για ένα χρόνο έξτρα για την είσοδό του στα ταμεία γιατί τότε πάμε ακόμα χαμηλότερα, κάτω από 700€ το μήνα).

Κι ίσως αναρωτηθεί κάποιος (που είναι έξω απ' το χορό), ε, και. Θα παίρνετε λιγότερα. Και τι έγινε. Τόσα παίρνουν και στον Ιδιωτικό τομέα. Το θέμα είναι πως εδώ μπαίνει η στατιστική. Η στατιστική που είναι εργαλείο για να βγάζεις συμπεράσματα αλλά και, αν τη χρησιμοποιείς κατάλληλα, τα συμπεράσματα να είναι αυτά που θέλεις εσύ. Γιατί "υπάρχουν ψέματα, άθλια ψέματα και στατιστική".

Μας έλεγε λοιπόν η κυβέρνηση ότι οι εκπαιδευτικοί είναι οι δεύτεροι πιο κακοπληρωμένοι δημόσιοι υπάλληλοι. Δεν θυμάμαι ποιο ήταν το υπουργείο με χαμηλότερους μισθούς, αλλά δεν έχει ιδιαίτερη σημασία. Επίσης έλεγε (ακόμα και την περασμένη βδομάδα) ότι το 78% των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα δει να μειώνεται ο μισθός του. Και το άλλο στοιχείο είναι ότι οι εκπαιδευτικοί είμαστε το 1/4 περίπου των δημοσίων υπαλλήλων (ίσως και παραπάνω). Αν λοιπόν, στο 25% των υπαλλήλων οι οποίοι είναι απ' αυτούς με τον χαμηλό μισθό επέρχεται μείωση και μάλιστα τέτοια (κατά 23% για να χρησιμοποιήσω κι εδώ ποσοστά) τότε ποιοι είναι αυτοί που δεν τους μειώνεται ο μισθός;

Το αστείο είναι ότι στο νέο μισθολόγιο προβλέπεται πως αν υπάρξουν αυξήσεις πάνω από 50€ για κάποιον, αυτές θα δοθούν σε δόσεις. Πώς και για ποιες κατηγορίες θα προκύψουν αυξήσεις; Αλλά ας αφήσουμε τις αυξήσεις και ας μείνουμε στην πραγματικότητα. Πριν από μερικά χρόνια γίνονταν απεργίες και πάντοτε ως διεκδικητικός στόχος και μέσο σύγκρισης ήταν ο μέσος όρος των μισθών των εκπαιδευτικών (μένω στην κατηγορία μου, αλλά αυτό δεν αλλάζει και πολλά) στην Ευρωπαϊκή Ένωση των 15 χωρών, πριν αρχίσουν οι διευρύνσεις. Κι αυτό γιατί από το 2004 μπήκαν χώρες με αρκετά χαμηλότερο βιοτικό επίπεδο. Σήμερα, βαδίζουμε ολοταχώς προς μισθούς που θα είναι οι χαμηλότεροι στην Ευρώπη των 27. Οποία απογοήτευση.

3 σχόλια:

  1. Θεωρώ, συνάδελφε, πως αδικείς την προσπάθεια που γίνεται εστιάζοντας το θέμα μόνο στην περίπτωση μας. Υπάρχουν γύρω μας κάποιοι οι οποίοι έμαθαν να ζουν με ένα συγκεκριμένο ύψος αμοιβών και τώρα θα υποχρεωθούν να προσαρμόσουν τη ζωή τους με αισθητά χαμηλότερες αποδοχές. Αλλά όταν ένα κράτος έχει ένα μισθολόγιο, που αμείβει τον οδηγό του τρόλεϊ υψηλότερα από τον πιλότο του F16, υπάρχει τεράστιο πρόβλημα.

    Πτολεμαίος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αγαπητοί συνάδελφοι παράλογος είναι ο συνδυασμός του νέου μισθολογίου της ακρίβειας που επικρατεί στην αγορά και της φοροκαταιγίδας που έρχεται.
    Και ρωτώ, πως θα τα βγάλει πέρα ένας νεοδιόριστος εκπαιδευτικός- που θα περιπλανιέται για κάποια χρόνια μακριά από το σπίτι του- με 700 ευρώ; Τι να πρωτοπληρώσει ενοίκιο, ρεύμα, τηλέφωνο,φαγητό εισιτήρια, εφορία; Δεν συζητάμε βέβαια ότι θα του μείνουν να στείλει και στην οικογένειά του. Ήθελα να ήξερα οι υπουργοί Οικονομικών και Παιδείας θα μπορούσαν να ζήσουν κάτω από αυτές τις συνθήκες και θα ήταν ευχαριστημένοι από μια τέτοια ζωή;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλε μου Γιάννη
    Αυτό που με ενοχλεί περισσότερο σε ό,τι αφορά εμάς τους εκπαιδευτικούς είναι ότι η υποβάθμιση του ρόλου μας που -με γκαιμπελικές μεθόδους- προετοιμάζεται και που -ασφαλώς- αποσκοπεί στην εν γένει υποβάθμιση της παιδείας, δεν επιτυγχάνεται μόνο με την μισθολογική μας απαξίωση, όσο -κυρίως- με το κλίμα που καλλιεργείται στο χώρο δουλειάς μας. Νεόκοποι εκσυγχρονιστές (!) της παιδείας, με "βαριά" βιογραφικά στη διοίκηση της εκπαίδευσης, με τεχνοκρατικές αντιλήψεις και μηχανιστική προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας, με εμμονή στα διαδικαστικά και περιφερειακά εις βάρος της ουσίας, προωθούν ως πολλαπλασιαστές το όραμα του "νέου" σχολείου: ενός σχολείου που θα "σκοτώνει τα άλογα όταν γεράσουν", ενός σχολείου που δεν θα επενδύει πρωτευόντως στο ανθρώπινο δυναμικό του -το δάσκαλο και την αύρα του- αλλά αποκλειστικά στον τεχνολογικό εξοπλισμό του, ενός σχολείου που δουλικά και αναφομοίωτα θα δείχνει σπουδή και ζήλο νεοβαπτίστου να "πιάσει τους στόχους" που ορίστηκαν γι' αυτό ερήμην αυτού, ενός hi-tech σχολείου με ανασφαλείς και φοβισμένους δασκάλους, ενός σχολείου στο οποίο θα εφαρμόζονται απαρέγκλιτα οι διάφορες αμερικανιές, αλλά από το οποίο πιθανώς θα δραπετεύει ο Λόγος, η δημιουργικότητα,η έμπνευση. Ένα τέτοιο σχολείο ασφαλώς είναι απολύτως συμβατό προς τη φιλοσοφία που τώρα επιβάλλεται και προωθείται, απολύτως ευθυγραμμισμένο προς τη φιλοσοφία που μόλις χθες εξέφρασε ο αντικαγκελλάριος συμβουλεύοντας τους 'Ελληνες(!) μέσα στο χώρο της Βουλής των Ελλήνων:" Για να ξεπεραστεί η κρίση πρέπει όλοι να πηγαίνουμε στη δουλειά μας δύο ώρες νωρίτερα και να φεύγουμε μία ώρα αργότερα"
    Βοήθειά μας... (Ανοιξιάτικους χαιρετισμούς)

    ΑπάντησηΔιαγραφή