Δευτέρα 26 Μαρτίου 2012

Σωτηρία (της Ελλάδας)

Ναι. Τώρα είναι σίγουρο. Η Ελλάδα θα σωθεί (οικονομικά). Οι ένοχοι για την διόγκωση του χρέους βρέθηκαν και οι εξωφρενικές παροχές που τους είχαν γίνει κόπηκαν. Έτσι μπορούμε επιτέλους να προχωρήσουμε στην ζητούμενη ανάκαμψη. Οι δανειστές μας μπορούν να είναι ήσυχοι πως θα πάρουν τα δανικά αφού μετά τον περιορισμό της σπατάλης θα μας περισσέψουν τα απαραίτητα για να ξεχρεώσουμε. 15 εκατομμύρια υπολογίζεται πως θα εξοικονομηθούν (σε σύνολο 100.000 εκατομμυρίων που πρέπει να περικοπούν). Μπορούμε να κοιμόμαστε ήσυχοι.

Και ποια είναι αυτή η ομάδα που ξεκοκάλιζε μέχρι τώρα τον δημόσιο κορβανά; Μα ποια άλλα απ' αυτήν στην οποία ανήκει αυτή τη στιγμή και ο γράφων. Οι αποσπασμένοι στο εξωτερικό εκπαιδευτικοί. Που με τα ψηλά μας επιμίσθια δημιουργούσαμε τη μαύρη τρύπα στον προϋπολογισμό και ρίχναμε έξω το κράτος. Όμως τώρα, όλα θα ρυθμιστούν. Και για να γίνουν λίγο πιο κατανοητά τα παραπάνω ακολουθούν αναλυτικές εξηγήσεις.

Όταν το 2008 προετοιμαζόμασταν για τις εξετάσεις και την απόσπαση στη Γερμανία, υπήρχε ένα σάιτ που μέτραγε τις μέρες που είχαν περάσει από τότε που οι τότε υπουργοί είχαν ανακινήσει το θέμα της αύξησης των επιμισθίων των εκπαιδευτικών που είχαν καθοριστεί από το 2001 και, με την άνοδο του πληθωρισμού στα χρόνια που πέρασαν, είχαν πια γίνει εκτός πραγματικότητας σε άλλες χώρες περισσότερο και σε άλλες λιγότερο. (Για όποιον δεν το ξέρει, επιμίσθιο είναι το ποσό που παίρνουμε επειδή βρισκόμαστε σε άλλη χώρα, μακριά απ' την Ελλάδα, με συνέπεια αυξημένα έξοδα). Οι μήνες πέρναγαν, οι υπουργοί άλλαζαν, κι οι καινούριοι έλεγαν πως το πράγμα είναι ώριμο και πρέπει να γίνει η αύξηση, δεν έβρισκαν όμως εύκαιρο τον υπουργό οικονομικών για να υπογράψουν την νέα απόφαση για επανακοθορισμό των επιμισθίων. Ήρθαμε στη Γερμανία το 2009 με την προοπτική πως όπου να 'ναι, θ' ανέβει το επιμίσθιο.

Αντί γι' αυτό όμως ήρθαν χρόνοι δίσεκτοι. Το 2010 μειώθηκαν τα πάντα. Και ο μισθός στην Ελλάδα και το επιμίσθιο εδώ. Ο μισθός μέσα απ' τη μείωση όλων των επιδομάτων (τα 'χω ξαναγράψει αυτά) στα οποία επιδόματα συμπεριλήφθηκε και το επιμίσθιο. Έτσι από 2060€ που ήταν (και που μετά από φορολόγηση κατά 20% έμεναν 1751€ στο χέρι) περιορίστηκε στα 1668€ απ' τα οποία όμως τα μισά έμπαιναν για φορολόγηση μαζί με τα εισοδήματα στην Ελλάδα πράγμα που σήμαινε πως με την εφαρμογή των αυξημένων συντελεστών της φορολογικής κλίμακας αυτό που έμενε πια ήταν γύρω στα 1400€. Παράλληλα αποκλειστήκαμε από τα - κουτσουρεμένα - δώρα (Χριστουγέννων, Πάσχα, άδειας) ως υψηλόμισθοι(!!!) αφού στον μισθό της Ελλάδας προστίθεται το επιμίσθιο (1000€ μικτά πάει να πει περίπου 80€ το μήνα έμμεση μείωση).

Το 2011 είχε κι άλλες μειώσεις: α) αναδρομικά για το 2010 2% εισφορά β) 3% εισφορά αλληλεγγύης χώρια απ' το 2% που θα μπει με την εκκαθάριση της εφορίας γ) μείωση μισθών με το νέο μισθολόγιο που ναι μεν δεν έπιανε το επιμίσθιο αλλά το καταλάβαμε το αποτέλεσμα και το πρόβλημα είναι πως θα εκτιμηθεί τον Ιούνιο κατά πόσο είναι αρκετή αυτή η μείωση ή πρέπει να υπάρξει και συνέχεια. Η πρώτη είναι για όλους τους φορολογούμενους ενώ οι άλλες για όλους τους μισθωτούς του δητμοσίου. Όταν έλεγαν για την αναγκαιότητα για το νέο μισθολόγιο το πρόσχημα ήταν πως υπήρχαν ανισότητες στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων και σαν παράδειγμα έδιναν τους εκπαιδευτικούς που ήταν στη χαμηλότερη βαθμίδα. Κι ήρθε το νέο μισθολόγιο κι οι εκπαιδευτικοί βρέθηκαν ακόμα πιο χαμηλά.

Αλλά το 2011 πέρασε. Ήρθε το 2012. Να μην συμβάλλει με μια μείωση κι αυτό. Από τις πρώτες αποφάσεις που υπέγραψε ο νέος υπουργός παιδείας λοιπόν ήταν η περαιτέρω μείωση των επιμισθίων. Οφείλω να ομολογήσω πως αυτό μας το είχε τάξει η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου. Απλά έλαχε στον καινούριο η τιμή να υπογράψει. Βέβαια μας έταξαν 15% μείωση και το αποτέλεσμα έδωσε 20 αλλά τι να γίνει. Εξάλλου, σε προηγούμενο νόμο και με αριστοτεχνικό τρόπο περιλήφθηκε μια διάταξη που έλεγε πως από φέτος "η προσθήκη στο άρθρο τάδε του νόμου δείνα που έγινε με το άρθρο εκείνο του νόμου αυτού" καταργείται. Αυτό σήμαινε πως δεν θα πληρώναμε φόρο για τα λεφτά που παίρναμε για τα επιπλέον έξοδα που κάνουμε στο εξωτερικό. Την τροπολογία την πέρασαν από το υπουργείο εξωτερικών και μιας και στο συγκεκριμένο άρθρο αναφέρει όλους τους αποσπασμένους στο εξωτερικό υπαλλήλους, απ' όλα τα υπουργεία, μας πιάνει και μας. (Παρόμοια ρύθμιση είχα περάσει και επί Μπακογιάννη μόνο για τους υπαλλήλους του υπουργείου εξωτερικών που όμως δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί).

Έτσι σήμερα το επιμίσθιο ανέρχεται (ή μήπως είναι πιο σωστά να γράψω κατέρχεται) στο δυσθεώρητο ποσό των 1334€. Κάτι κρατήσεις θα του γίνουν και θα καταλήξουν στα χέρια μας κάτι λιγότερα από 1300. Εν τω μεταξύ μόνο το νοίκι και τα λοιπά πάγια μηνιαία έξοδα που έχω είναι πάνω από 1000€. Η ιδέα πως πρέπει να μπορώ και να πω επίσκεψη στην Ελλάδα κομμένη. Μια φορά το χρόνο και πολύ είναι. Επίσης, μόνο τα τρία πρώτα χρόνια της απόσπασης θα έχει επιμίσθιο. Η αρχική απόσπαση είναι για τρία χρόνια και κοινή συναινέσει μπορεί να παραταθεί για άλλα δύο. Μέχρι τώρα, το επιμίσθιο προβλεπόταν για όλα τα χρόνια. Τώρα πια, μόνο για τα τρία πρώτα. Μετά, όποιος θέλει να μείνει, μόνο μ' αυτά που βγάζει απ' την Ελλάδα. Το ποιος θα μπορεί να μείνει, είναι άλλο θέμα. Όποιος έχει άλλους λόγους ή άλλους πόρους. Ήδη ξέρω συναδέλφους που ψάχνουν για δεύτερη δουλειά για αν μείνουν. Εγώ απλά ετοιμάζομαι για την αναχώρησή μου με το τέλος των μαθημάτων στο τέλος του Ιούλη.

Αλλά δεν έχω παράπονο. Αφού έτσι σώθηκ' η πατρίδα...

11 σχόλια:

  1. Φιλε (σε νοιωθω φιλο μου μιας κι εχω διαβασει ολες σου τις αναρτησεις) Γιαννη, ειμαι ελευθερος επαγγελματιας (Ηλεκτρολογος μηχανικος)που υπολειτουργει και η συζυγος μου εφοριακος με μειωση περιπου 40% του μισθου της τα τελευταια δυο χρονια.Καταλαβαινω ,οσο μπορω, την αγανακτηση σου. Η τελευταια σου ομως προταση "Αφού έτσι σώθηκ' η πατρίδα... " νομιζω οτι ειναι τελειως ακυρη. "Ν΄αγαπάς την ευθύνη. Να λες, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη Γη. Αν δεν σωθεί, εγώ φταίω." Και στην δικια μας περιπτωση "Να λες, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω την Πατριδα. Αν δεν σωθεί, εγώ φταίω.." Νομιζω πως ολοι μας ασελγησαμε πανω σ'αυτο τον τοπο.
    Με σεβασμο , σ'ευχαριστω.
    Βασιλης Πιτσιλής Κατερινη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Εγώ φίλε ανώνυμε δεν ασέλγησα. Και αγαπούσα την ευθύνη. Καθάρισα πολλές αποθήκες για να τις μετατρέψω σε αίθουσες καλλιτεχνικών όταν δούλεψα ως δασκάλα ειδικότητας, παρακολούθησα πολλά σεμινάρια για να καλύψω τα κενά που ένιωθα ότι έχω ως επαγγελματίας, υλοποίησα εκπαιδευτικά προγράμματα πολύ πριν το υπουργείο θεσμοθετήσει τα "project", κάθισα πολλές ώρες εκτός ωραρίου πάνω από μεταναστόπουλα για να τους μάθω τη γλώσσα μας, συμμετείχα όχι λίγες φορές ως δασκλάλα σε συνδιοργανώσεις με τοπικούς φορείς μια που πίστευα ότι εκπαιδευτικός δεν είσαι μόνο μέσα στο σχολείο. Τώρα καλούμε να ζήσω με 400 ευρώ γιατί είμαι μονόμισθη και στέλνω τα υπόλοιπα στα παιδιά μου. Δεν έκλεψα, δεν έβγαλα μαύρα, δεν έβαλα μέσον για τίποτε.Το σπουδαιότερο: Υπάρχουν πολλοί σαν και εμένα. Η προπαγάνδα στα 'μέσα' σε κάνει να πιστεύεις ότι όλοι ασελγήσαμε. Λάθος κάνεις.

      Διαγραφή
    2. Πραγματι ισως κανω λαθος.Η πορεια ομως της χωρας αλλα μου δειχνει.Μπραβο σου για οτι εκανες, δεν μπορεις ομως να μου αλλαξεις την αποψη οτι ανηκεις στην ισχνη μειοψηφια των Νεοελληνων που δεν ασελγησαν. Και παρεπιπτοντως δεν ειμαι ανωνυμος.

      Διαγραφή
    3. Δεν είμαι καλόγερος να υπομένω στωικά και να ενεργώ μόνο για τη σωτηρία της ψυχής μου. Θέλω όταν δουλεύω να πληρώνομαι, για ό,τι και να κάνω. Διαφωνώ με τις κινήσεις εθελοντισμού που έρχονται να υποκαταστήσουν το κράτος στις υποχρεώσεις του (και συμπτωματικά είχα μια τέτοια διαφωνία με φίλο Κατερινιώτη! τις προηγούμενες μέρες). Γιατί ο εθελοντισμός είναι καλός και σωστός, κατά τη γνώμη μου, όχι για να μπαλώνει τις τρύπες που αφήνουν αυτοί που δεν θα έπρεπε. Γιατί τότε ή ο υπόχρεος παραιτείται κι αφήνει τον εθελοντή ή ο εθελοντής βλέποντας πως κάνει την δουλειά άλλου που έχει την υποχρέωση αυτή σταματάει να είναι ο ίδιος εντάξει με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις του και μπαίνουμε σε φαύλο κύκλο.

      Διαγραφή
  2. Αν γινόταν κάτι καλο με ολες αυτες τις περικοπες, να το δεχομασταν. Αλλα ολα αυτα τα μετρα χειρότερα τα κανουν ολα, αποδεδειγμενα πια. Και το ελληνικο κρατος παραμενει στην ιδια (και χειροτερη) αθλια κατασταση - εκει που επρεπε να αντιμετωπιστουν οι λαμογιες και το φαγοποτι, παρεμειναν τα ιδια... Εκει που επρεπε να φτιαχτει κρατος, αποδιαλύθηκε.
    Και συμφωνω ότι όλοι ασελγήσαμε στον τόπο αυτό, με την ψήφο μας!

    Λάμπρος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Δυστυχώς, δεν είναι στο χέρι μου (αλλά ούτε και κάποιου μεμονωμένου) να «σωθεί» η πατρίδα ή όχι. Άλλοι το αποφασίζουν. Πέρα απ' το ότι δεν είμαι και πολύ σίγουρος τι ακριβώς σημαίνει αυτή η σωτηρία. Έχω την εντύπωση πως κάποιοι παίζουν μαζί μας σπρώχνοντάς μας όλο και πιο κάτω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Δεν ξερω αν μπορει να σωθει τωρα η πατριδα,αλλα ξερω γιατι χρεωκοπησε.Τα επιδοματα που παιρνατε,επιμισθιο η οτι αλλο,ηταν παρα πολλα.

    Γιατι να παιρνετε επιπλεον 2000 ευρω,επειδη διδασκετε στο εξωτερικο?
    Το πολυ πολυ,να σας πληρωνε το κρατος το ενοικιο του σπιτιου που μενετε εκει.

    Πιστευω οτι αυτες οι σπαταλες κατεστρεψαν την χωρα,εις βαρος μαλιστα των υπολοιπων Ελληνων που δεν ειχαν την τυχη να ειναι δημοσιοι υπαλληλοι.

    Εσεις οι δασκαλοι που ζειτε στην Γερμανια,εχετε την ευκαιρια αν θελετε να βρειτε δουλεια εκει,αν δεν ειστε ευχαριστημενοι απο τις αποδοχες σας πλεον απο το ελληνικο δημοσιο,οπως θελουν να κανουν χιλιαδες Ελληνες πλεον,οπου εχουν να αντιμετωπισουν δυσκολιες του πως να βρουν σπιτι,η οτι δεν ξερουν την ζωη εκει...κλπ.

    Για σας ειναι πιο ευκολο,γιατι ηδη εισαστε εκει.
    Ομως θα πρεπει να δουλεψετε,χωρις επιδοματα και δεν ξερω αν το εχετε διαπιστωσει,αλλα εκει δουλευουν σκληρα,απλα με ενα μισθο,χωρις επιδοματα περα απο τα επιδοματα παιδιων.
    Το εχω διαπιστωσει και εγω,οπου αναγκαστηκα να εγκταλειψω την χωρα μου πριν εναμιση χρονο και ηρθα Αυστρια.

    Δεν θελω να ξαναεπιστρεψω ποτε,ουτε για δικοπες.
    Διακοπες κανω στην Ιταλια που μου ερχεται και πιο φθηνα.

    Δεν προκειτε ποτε να αλλαξει τιποτα στην Ελλαδα.Μια ζωη ΠΑΣΟΚ και ΝΔ θα βολευουν τους δικους τους στο δημοσιο.
    Ειμαι παντρεμενος,δεν εχω ακομα παιδια,αλλα και να κανω δεν προκειτε να τα στειλω σε ελληνικο σχολειο.Δεν ειμαι μεταναστης,αισθανομαι οτι ειμαι πολιτικος προσφυγας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μα δεν ήρθε κανένας στην ξενιτιά για να ψάχνει δεύτερη δουλειά. Αυτό μπορούσε να γίνει και στην Ελλάδα. Να είμαι στο σπίτι μου, να μην έχω καθόλου επιπλέον έξοδα και να δουλεύω και δεύτερη και τρίτη δουλειά και, και. Κάποτε το έκανα (και δεν ήταν μαύρα, ήταν όλα δηλωμένα και φορολογημένα). Γιατί να φύγει κάποιος και ν' αφήσει τη μέχρι εκείνη τη στιγμή βολή του για να πληρώνει κι από πάνω για την επιλογή αυτή; Μόνο αν είναι απελπισμένος. Αλλά θα πρέπει να διδάσκουν τα ελληνάκια στο εξωτερικό οι απελπισμένοι; Τι παιδεία θα δώσουν εκτός απ' τη δική τους μαυρίλα;

      Το διαίρει και βασίλευε οι κρατούντες το έχουν κάνει δόγμα τους χρόνια τώρα. Ιδιωτικοί υπάλληλοι εναντίον των δημόσιων, επαγγελματίες εναντίων μισθωτών και πάει λέγοντας. Κι αυτό δεν ισχύει μόνο για την Ελλάδα.

      Τώρα, αν εδώ δουλεύουν σκληρά και ποιοι, αυτό είναι θέμα από άλλη δημοσίευση. Το έχω διαπιστώσει. Οι Έλληνες είμαστε τεμπέληδες και πίνουμε καφέδες με τις ώρες. Ενώ οι Γερμανοί είναι δουλευταράδες και δεν πίνουν καφέδες. Λιάζονται με τις ώρες πίνοντας μπίρες, αλλά αυτό γίνεται για να τονώσουν την εργατικότητά τους!

      Διαγραφή
    2. Και κάτι ακόμα: Ούτε εγώ, ούτε οι υπόλοιποι εκπαιδευτικοί είμαστε διορισμένοι από κάποιο ΠΑΣΟΚ ή κάποια ΝΔ. Κανένας απ' αυτούς δεν μας «βόλεψε». Γιατί μπορεί να ήταν κάποιο απ' αυτά τα κόμματα όταν διοριστήκαμε, αλλά η απόφαση για τον διορισμό δεν είχε να κάνει με κανέναν κομματικό παράγοντα. Η επιλογή γινόταν πάντα με αντικειμενικά κριτήρια (κάτι που πάντα ενοχλούσε τους κυβερνώντες, γι' αυτό και οι μισθοί μας ήταν απ' τους χαμηλότερους του δημοσίου). Κι ενώ σε άλλες περιπτώσεις το ρουσφέτι ήταν ο κανόνας είτε απ' την πόρτα είτε απ' το παράθυρο (συμβασιούχοι) στο δικό μας κλάδο δύσκολα τρύπωσαν κάποιες τέτοιες ρυθμίσεις και μόνο περιστασιακά.

      Διαγραφή
    3. Ξέρεις πολλούς υπαλλήλους εσύ (δημόσιους ή ιδιωτικούς) που εργάζονται, για κάποιο διάστημα σε ξένη χώρα και δεν παίρνουν ειδική αποζημίωση ; Η οποιαδήποτε επιχείρηση ή χώρα που στέλνει υπαλλήλους να εργαστούν στο εξωτερικό τους αμείβουν κατάλληλα , ώστε να υπάρχει κίνητρο.
      Ποιος θα άφηνε το σπίτι του , τη χώρα του , τους φίλους και συγγενείς για 3 , 5 χρόνια, ακόμα και με οικογένεια ;

      Και να έχεις υπόψιν σου ότι οι εκπαιδευτικοί μακράν οι χειρότεροι αμειβόμενοι υπάλληλοι τόσο όσον αφορά τις αποδοχές τους στην Ελλάδα όσο και τις αποζημιώσεις εξωτερικού. Για ρώτα πόσα παίρνει ένας διπλωματικός ή ένας στρατιωτικός που βρίσκεται στο εξωτερικό και ύστερα μίλα για τα 1.300 ευρώ του δασκάλου

      Διαγραφή
  5. Πολλά γράφονται και λέγονται για τις ανάγκες της Ελλάδας. Κι όπως γράφω και παραπάνω δεν είμαι καθόλου σίγουρος για το ποια απ' αυτά είναι πραγματικές ανάγκες (ούτε καν αν υπάρχουν τέτοιες) και ποια μας τα σερβίρουν καλυμμένα με το μανδύα των μνημονίων, ενώ είναι επιδιώξεις άλλες (και παλιές). Ενισχυτικό τούτου οι σημερινές δηλώσεις της πρώην υπουργού (και βασικού στελέχους ακόμα και σήμερα) Βάσως Παπανδρέου πως οι ρυθμίσεις για τα ταξί που τρέχουν να ψηφίσουν πριν κλείσει η βουλή για εκλογές προστέθηκαν στο τελευταίο μνημόνιο αριθμός δεν ξέρω πόσο από την κυβέρνηση κι όχι απ' την τρόικα.

    Και καλά, αυτό σχολιάστηκε. Πόσα άλλα υπάρχουν και δεν τα μαθαίνουμε;

    ΑπάντησηΔιαγραφή