Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2011

Δακτύλιος

Ο δακτύλιος που περιορίζει την κυκλοφορία των αυτοκινήτων στο κέντρο των πόλεων δεν είναι ελληνική εφεύρεση. Δεν υπάρχει μόνο στην Αθήνα (και νομίζω και στο Ηράκλειο;). Υπάρχει και σε διάφορες πόλεις της Γερμανίας. Μόνο που ο χαρακτήρας του και ο τρόπος λειτουργίας του είναι διαφορετικοί. Λέγεται περιβαλλοντικός και είναι ακριβώς τέτοιος, άσχετα με το ότι κι αυτός της Αθήνας ως τέτοιος χαρακτηρίζεται (αν και σ' αυτόν ο πραγματικός του ρόλος, όπως δείχνουν και οι όροι που λειτουργεί, είναι για να κυκλοφορούν λιγότερα αυτοκίνητα και να μην υπάρχουν κυκλοφοριακά προβλήματα). Στο Μόναχο άρχισε να εφαρμόζεται από 1ης Οκτώβρη, αλλά τις τελευταίες μέρες άρχισαν δημοσιεύματα στις εφημερίδες που εφιστούν την προσοχή των οδηγών ότι τέλειωσε η περίοδος χάριτος. Η παραβίασή του κοστολογήθηκε στα 40€.
Τα αυτοκίνητα εδώ χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες που έχουν τους αριθμούς 1 - 4 ανάλογα με το είδος του κινητήρα και πρέπει να φέρουν στο παρ μπριζ τους το αντίστοιχο σήμα. Ο αριθμός 1 (αν υπάρχει ακόμα κανένας, είναι πολλοί παλιοί) δεν παίρνει σήμα, ο 2 χαρακτηρίζεται από το κόκκινο χρώμα που έχει το σήμα, ο 3 από το κίτρινο ενώ ο 4 από το πράσινο. Οι δυο αυτές κατηγορίες, αν δεν κάνω λάθος, πρόκειται για τους απλούς καταλυτικούς κινητήρες και αυτούς με αισθητήρα λ αντίστοιχα, δεν είμαι απόλυτα σίγουρος. Στο δακτύλιο συνήθως επιτρέπονται τα αυτοκίνητα που έχουν πράσινο σήμα ενώ σε πρώτη φάση και με κίτρινο. Στην Ελλάδα υποτίθεται ότι ισχύει κάτι παρόμοιο (διαχωρισμός σε κατηγορίες ανάλογα το είδος του κινητήρα), μόνο που οι κατηγορίες είναι παραπάνω κάνοντας διάκριση και στο ύψος των εκπεμπομένων καυσαερίων κι έτσι έχουμε 5 κατηγορίες λέει, αλλά το πού παίζει ρόλο αυτό, δεν ξέρω ακριβώς. Το άκουσα όταν κάποια στιγμή ειπώθηκε πως τα τέλη κυκλοφορίας θα ήταν ανάλογα με την κατάταξη αυτή.
Στο Μόναχο, από τον Οκτώβρη του 2012, στον περιβαλλοντικό αυτό δακτύλιο, θα μπαίνουν μόνο τα αυτοκίνητα με πράσινο σήμα. Η έλλειψη σήματος στο αυτοκίνητο ισοδυναμεί με κόκκινο και η είσοδος ενός τέτοιου οχήματος αντιμετωπίζεται ως παράβαση (δηλ. με 40€). Επειδή εγώ έχω (ακόμα) ελληνικές πινακίδες, δεν ξέρω τι γίνεται αν βρεθώ προς τα εκεί. Βέβαια, σπάνια (έως καθόλου) κυκλοφορώ με το αυτοκίνητο στο κέντρο, μάλλον είναι μπελάς (άντε να βρεις μέρος να παρκάρεις κι ας είναι πληρωτό) αλλά ποτέ δεν ξέρεις (το σπίτι είναι λίγο έξω από τα όρια του δακτυλίου). Το θέμα είναι πως έπρεπε να αλλάξω πινακίδες, αλλά για διάφορους λόγους το έχω αφήσει ακόμα κι έτσι το πράγμα περιπλέκεται. Τέλος πάντων. Αν προκύψει κάτι θα δούμε. Πάντως, είδα και κάνα δυο αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες αλλά με το σηματάκι στο παρμπρίζ. Μάλλον πρέπει να το ψάξω.
Πριν μπει ένα αυτοκίνητο στο δακτύλιο υπάρχουν προειδοποιητικά σήματα: τόσο πριν στρίψει όσο και αρκετά μέτρα πριν, στην ευθεία.
Ο δακτύλιος έχει οριοθετηθεί σε όλες τις πόλεις που έχω δει, αλλά δεν έχει τεθεί σε ισχύ παντού. Ας πούμε πέρυσι στις αντίστοιχες πινακίδες στο Μόναχο, από κάτω υπήρχαν και τα τρία χρώματα αν και από πάνω υπήρχε το σήμα της απαγόρευσης. Πρόσφατα πήρα είδηση πως το κόκκινο είχε αφαιρεθεί (και το διάβασα κατόπιν). Προφανώς του χρόνου θα αλλαχτεί κι αυτή και θα μπει άλλη που θα έχει μόνο πράσινο. Ο δακτύλιος ισχύει για κάθε είδους όχημα, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης. Π.χ. εκτός από τα αυτοκίνητα ισχύει και για τα ταξί και για τα λεωφορεία και για τα κυβερνητικά οχήματα. Όποιο όχημα δεν έχει το κατάλληλο χρώμα στο παρμπρίζ (ή δεν έχει καθόλου σήμα) δεν επιτρέπεται να μπει. (Και προφανώς υπάρχουν με ντίζελ και πράσινο σήμα, άρα κυκλοφορούν χωρίς πρόβλημα. Γιατί αλλιώς θα υπήρχε πρόβλημα με τα μισά αυτοκίνητα)!

Ιδιαίτερος δακτύλιος ισχύει και για τα φορτηγά. Διευρυμένος σε σχέση με τον περιβαλλοντικό, απαγορεύει την είσοδο φορτηγών αυτοκινήτων για να διασχίσουν την πόλη. Επιτρέπει μόνο τοπική κυκλοφορία, να πάνε μέχρι κάποιο σημείο και να ξαναφύγουν.

14 Φλεβάρη. Χθες η Μαρία βρήκε πληροφορίες για το πώς παραγγέλνει κανείς σήμα: Και με τις ξένες πινακίδες πρέπει να έχω το κατάλληλο. Υπάρχουν και σάιτ με πληροφορίες για το θέμα (τα περισσότερα τα μάθαμε από το δήμο του Μονάχου), ένα μάλιστα στα Ελληνικά. Αρμόδιος για τη χορήγηση (ειδικά για την κατηγορία μας) είναι ο TÜV (το αντίστοιχο του ΚΤΕΟ), οι εταιρίες DEKRA και GDÜ καθώς και η παραπάνω. Η παραγγελία μπορεί να γίνει και από το σπίτι (μέσω ίντερνετ ή ταχυδρομικά)! και κοστίζει από 5€ μέχρι 30€ και βάλε ανάλογα από ποια εταιρία θα το πάρεις και με ποια διαδικασία. Κι απ' ότι φαίνεται, σύμφωνα με τη χρονολογία έκδοσης της άδειας του αυτοκινήτου, κίτρινο θα πάρω.

Υπάρχουν χάρτες για κατέβασμα που δείχνουν τα όρια του περιβαλλοντικού δακτυλίου στο Μόναχο (ταυτίζεται με τον μεσαίο κυκλοφοριακό δακτύλιο) και το τι ισχύει για άλλες πόλεις της Γερμανίας (πού υπάρχει δακτύλιος κι από πότε).
Κι αφού στις 14 βρήκαμε το πώς, στις 17 αποκτήσαμε και σήμα! Αμ έπος, αμ έργον. Γίναμε πράσινοι!

2 σχόλια:

  1. Καλημερα τυχαια ψαχνοντας για διαφορα σε οτι αφορουν τη Γερμανια διαβασα την αναρτηση για το περιβαλοντικο σημα αυτοκινητου και θα ηθελα να κανω τις εξης ερωτηασεις μια και σκοπευουμε να παμε Βερολινο οδικως
    μπορω να το αγορασω εκει απ ευθειας απο dekra η απο καπου αλλου και το κοστος ποιο ειναι γιατι σε καποιο σαιτ με εξοδα αποστολης ζητανε 30ε
    το αυτοκινητο ειναι του 2009 αρα παιρνει το πρασινο αν διαβασα καλα
    ευχαριστω εκ των προτερων

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όπως γράφω εξαρτάται από πού θα το πάρεις για το πόσα θα πληρώσεις. Αν θυμάμαι καλά, εγώ το πλήρωσα 10€ (κι η Μαρία θυμάται το ίδιο) και το πήρα απευθείας απ' τη DEKRA. Η οποία, απ' όσο βλέπω στο σάιτ της, μπορεί με 14,80€ να στο στείλει και στο σπίτι (πρέπει να της στείλεις συνημμένα σκαναρισμένη την μπροστά και την πίσω πλευρά της άδειας κυκλοφορίας). Τα στοιχεία της τράπεζάς της για πληρωμή τα έχει στο κάτω μέρος της σελίδας.

      Η άλλη λύση, με το που πας στη Γερμανία, έχεις βρει σε ποιο μέρος βρίσκεται κάποια απ' τις σχετικές εταιρίες (και πόσο ζητάνε) και το παίρνεις σε 5 λεπτά πληρώνοντας επιτόπου.

      Διαγραφή