Καλά, εδώ μιλάμε για επίσημα πράγματα.
Θα μου πείτε τι σχέση έχουν όλ’ αυτά με τη Γερμανία. Έχουν και μάλιστα διπλή. Αφενός μεν, ο Σταμάτης είχε περάσει ένα φεγγάρι από δω αλλά δεν κόλλησε κι αφετέρου, στο πανηγύρι των γενεθλίων του Μονάχου που λέγαμε (αλλά και αλλού), πάρα πολλά από τα μαγαζάκια ήταν από ανθρώπους που παρουσίαζαν τα έργα τους. Ζωγράφους ή σκιτσογράφους, ανθρώπους που δούλευαν το γυαλί σε στυλ μουράνο, το σίδερο ή το ξύλο για γλυπτά, την πέτρα ή το κόσμημα. Και κάτι τέτοιο δεν το είδα πρώτη φορά. Σε κάθε πανηγύρι θα υπάρχουν και τέτοια μαγαζάκια, άλλοτε περισσότερα άλλοτε λιγότερα. Όπως βέβαια και εκτός πανηγυριού με ή χωρίς κάποια ευκαιρία.Βέβαια, ο αντίλογος είναι, ότι τα μαγαζιά αυτά είναι με άδειες και έχουν πληρώσει στο δήμο για αν στηθούν στο συγκεκριμένο χώρο. Ίσως. Δεν είμαι σίγουρος. Ή τουλάχιστον, δεν είμαι σίγουρος για όλα. Τέλος πάντων. Επίσης για το θέμα αυτό ενημέρωσα το Σταμάτη πριν το ανεβάσω. Μου έστειλε κάποιες ουσιαστικές παρατηρήσεις (ιστορικές), αλλά τον παρακάλεσα να τις βάλει ως σχόλιο ο ίδιος όταν δημοσιευτεί. Αν δεν το κάνει, ίσως επανέλθω.
Και για να ολοκληρώσω με το Σταμάτη, που μου έδωσε την αφορμή για το σημερινό θέμα: Κάποια στιγμή βαρέθηκε το κυνήγημα, τον φάγαμε κι εμείς να χρησιμοποιήσει το πτυχίο που πήρε κι έτσι βρήκε κι αυτός το δρόμο του. Όχι ότι ήταν κακό που έκανε το χόμπι επάγγελμα. Ευχαρίστηση ήταν. Εδώ εγώ είχα κάνει επάγγελμα μια τυχαία κατάσταση (νέος με μηχανάκι). Αλλά όταν περνάνε τα ρημάδια τα χρόνια θες κάτι πιο σταθερό, αν και στη δική μου περίπτωση καταλύτης ήταν η ρήξη με το νέο προϊστάμενο της πολυεθνικής. Κι επειδή από τότε που έδινα για το πανεπιστήμιο το έκανα με στόχο την εκπαίδευση, δεν θέλανε και πολύ για να με πείσουνε να κάνω στροφή προς αυτή. Βέβαια, ο Άγγελος (κυρίως) που μου έλεγε να χρησιμοποιήσω το πτυχίο μου, εννοούσε να κάνω ιδιαίτερα. Αλλά, εγώ, δεν ήμουνα καλός πωλητής και δεν μου ταίριαζε να πουλάω την ιδιότητά μου. Εξάλλου αυτό ποτέ δεν το θεώρησα εκπαίδευση. Έτσι στράφηκα στη δημόσια εκπαίδευση και βρέθηκα εδώ τώρα.
Να λοιπόν που χάρη σε σένα θα γίνω και διάσημος!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒλέπω τις φωτογραφίες και μου έρχονται στο μυαλό διάφορες μνήμες.
... περασμένα μεγαλεία …………. και διηγώντας τα να κλαις …..
Απλά κάποιες διευκρινήσεις που δεν είναι βέβαια και απαραίτητες αλλά ...
μια πουταναφέραμε!!!
1. Το χόμπι - επάγγελμα εξασκήθηκε αρχικά παράλληλα με τις σπουδές. Απλά όπως γίνεται συνήθως με τους πτυχιούχους στην Ελλάδα συνεχίστηκε και μετά γιατί με το που τελειώνεις τις σπουδές που να βρεις κάποια εργασία ανάλογη με το πτυχίο (σάματι άλλη βρίσκεις για να θυμόμαστε και λίγο τις ρίζες μας).
Πόσο μάλλον να βρεις εργασία ενδιάμεσα. Ενώ στην Γερμανία - θα το άκουσες -αν είσαι φοιτητής το καλοκαίρι σου δίνουν δουλειά σχεδόν όπου και να ζητήσεις και μάλιστα χωρίς τις φορολογικές κρατήσεις που έχουν οι άλλοι εργαζόμενοι. Έτσι βρέθηκα και ‘γω το καλοκαίρι του ’90 στην Στουγκάρδη.
2. Όσον αφορά τις άδειες, είχαμε εννοείτε πληροφορηθεί ότι σε πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις συνέβαινε αυτό που «λες» κάτι σαν αγορά - παζάρι ελεγχόμενο σε κάποια σημεία των ευρωπαϊκών πόλεων, αλλά και με την ανοχή των αρχών σε κάποια πάρκα, πλατείες κλπ
3. Επειδή στην Θεσ/νίκη είχαμε κάνει και σύλλογο Χειροτεχνών - Καλλιτεχνών
με σκοπό την έκδοση από τον Δήμο Θεσσαλονίκης νόμιμων αδειών σε συγκεκριμένο χώρο, τελικά μετά από τρία χρόνια καταφέραμε μετά από πολλούς αγώνες
να εκδώσει ο Δήμος Θεσ/νίκης ονομαστικές άδειες - μικροπωλητού δυστυχώς - (γύρω στις 20 αν θυμάμαι καλά) για τον χώρο μπροστά στο ΙΚΑ στην οδό Αριστοτέλους.
Για να πάρεις την άδεια βέβαια (ως μικροπωλητής και όχι ως καλλιτέχνης)
εκτός από το κόστος για την κατάληψη πεζοδρομίου που πλήρωνες στον Δήμο Θεσσαλονίκης, έπρεπε να κάνεις κανονικά έναρξη επιτηδεύματος σε Εφορία, που σήμαινε βιβλία Β’ κατηγορίας (τουτ’ έστιν αποδείξεις χειρόγραφες), έναρξη στο ΤΕΒΕ, εγγραφή στο Εμπορικό επιμελητήριο κλπ
Για την εποχή εκείνη (και γι’ αυτή) μεγάλο το κόστος σαν να έχεις κανονικό μαγαζί κι ας είχες ένα ταμπλώ στο δρόμο. Το μόνο συν ήταν ότι δεν είχες ενοίκια και τα σχετικά πάγια έξοδα
Αν είχες καλό τζίρο βέβαια δεν υπήρχε πρόβλημα. Αλλιώς κάποιοι πάλι γύριζαν στην "παρανομία" (Αντί για πόστο μπροστά στο ΙΚΑ, φάτσα κάρτα στην Τσιμισκή μ’ όλα τα συνακόλουθα)
4. Τις άδειες απ' ότι έμαθα πολλοί άρχισαν να μην τις ανανεώνουν και στο τέλος πληροφορήθηκα, ότι τους σκορπίσανε σε διάφορα άσχετα σημεία (Πχ. σαν να λέμε Νεάπολη σε ένα άσχετο σημείο που για να δεις πελάτη έπρεπε να τον έχεις σε φωτογραφία).
Αρχικά δεν είχαν βγάλει άδεια τότε ούτε 15 άτομα αν θυμάμαι καλά). Ο λόγος, επειδή ήταν ετήσιες (δυσβάσταχτο το κόστος για καλλιτέχνες χομπίστες που έκαναν μόνο χειροποίητα ενώ θα μπορούσες να πεις κανονικό και ίσως μικρό για αυτούς που έκαναν ΚΑΙ εμπόριο με Ταϊλανδέζικα, Ινδικά κ.α.)
5. Ένα άλλο στοιχείο σε σχέση με τα παραπάνω, ήταν και η μεγάλη «ζήλια» κάποιων μαγαζατόρων, που έβαζαν το χεράκι τους, όταν είχαν κυρίως αναδουλειές, όταν βαρούσαν δηλ. μύγες. Τότε συνήθως καλούσαν την αστυνομία κάποτε δικαίως και κάποτε αδίκως (όταν ο άλλος έκανε μακραμέ - αυτά τα βραχιολάκια με τις κλωστές - τι ζημιά να κάνει στο μαγαζότορα με το ασήμι ή τον χρυσό ακόμη και τα φωμπιζού).
Αυτά είναι λίγα στοιχεία που μου ήρθαν στο μυαλό. Μπορεί να επανέρθω κάποια άλλη στιγμή.
Ευχαριστώ για τις συμπληρώσεις. Γιατί ως συμπληρωματικές βλέπω τις δυο διαφορετικές αυτές εικόνες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλήθεια, τι ήταν αυτό που σε έκανε και επέστρεψες στην Ελλάδα?